Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pedagoginen rakkausko "avain" parempaan huomiseen? - Pedagoginen rakkaus käsitteenä ja opettajan toimintana

Salonen, Katri (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.43.pdf (154.4Kt)
Lataukset: 


Salonen, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-62
Tiivistelmä
Kasvatus on olennainen osa opettajan jokapäiväistä työtä. Pedagoginen rakkaus on yksi kasvatukseen liittyvä käsite. Työn tarkoituksena on ollut tutkia pedagogisen rakkauden käsitettä sekä sen mukaista toimintaa opettajan näkökulmasta. Aihetta on tutkittu sekä kirjallisuudesta käsin että hankkimalla tietoa sähköpostikyselyn avulla Keski-Suomen alueen ammatillisten oppilaitosten opettajilta. Pedagoginen rakkaus on noussut 1990-luvun lopulla uudelleen kasvattajien ja tutkijoiden tietoisuuteen. Vielä 1950-luvulla se oli yleinen käsite, silloin sitä kutsuttiin myös opettajan kasvatukselliseksi rakkaudeksi. Pedagogisen rakkauden mukaisessa kasvatuksessa opettajan tulisi tukea yksilön minuuden kasvua ja uskoa jokaisessa opiskelijassa olevaan arvokkaaseen ytimeen ja sen esille tulemiseen. Ei muokata kasvatettavasta kasvattajansa kopiota Kyselyyn vastanneista opettajista suurimmalle osalle pedagoginen rakkaus oli käsitteenä tuntematon. Kasvatus kuului heidän kaikkien mielestä olennaisena osana opettajan työhön ja kasvatustarpeenkoettiin jopa olevan noussut 2000-luvulla. Pedagoginen rakkaus ilmenee kyseisten opettajien mielestä muun muassa opettajan aitona läsnäolona opetuksessa, aitona kohtaamisena ja opiskelijan hyväksymisenä omana itsenään. Vaikka kyseiset opettajat kokivat tällaisen toiminnan tärkeänä, niin silti toiminnan toteuttamisessakoettiin syntyvän ongelmia kiireen ja resurssien puutteen vuoksi. Vaikka todettiin, ettei pedagoginen rakkaus yksistään voi olla "avain" parempaan huomiseen, niin todettiin myös se, että ei siitä haittaakaan voi olla. Maailma kaipaa pehmeitä arvoja!
 
Education is an essential part ofteacher's everyday work. The pedagogical love is one of the concepts related toeducation. The aim of this work has been to research the concept of pedagogicallove and the work that teachers do to gain pedagogical love. The subject has been researched both from the literature and by doing e-mail questionnaires. The questionnaires were made to the teachers of the vocational schools in Central Finland. Educators and researchers became re-interested in pedagogical love in the end of 1990's. In 1950 it was a common concept. In that time it was known as a teacher's educational love as well. In the education carried out with pedagogicallove teachers should give support to the growth of individuality and believe that every student is a valuable within oneself and try to bring that out. Not to make the person who's being educated the copy of the educator. To the part of the teachers, who answered the questionnaires, the concept of pedagogical love wasunknown. They all thought that education is an essential part of teachers work and the need of education has grown in 21st century. The teachers in question thought that pedagogical love comes up in the presence of the teacher, in the realinteraction with the students and by accepting the student as he is. Though theteachers thought that acting according to pedagogical love is important, they still thought that, it creates difficulties because of the rush and the lack of resource. When noticed that the pedagogical love can't be the only way to a better tomorrow, it's not seen as a bad thing either. The world needs soft values!
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste