Oppimistehtävälähtöisen taidehistorian johdantokurssin suunnitelma Jyväskylän yliopiston avoimeen yliopistoon
Luukkanen-Hirvikoski, Teija. (2009-05-15)
Luukkanen-Hirvikoski, Teija.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1264071809-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1264071809-7
Tiivistelmä
Kehittämishanke kohdistuu taidehistorian yliopisto-opetukseen perusopintojen tasolla. Taidehistorian perusopintojen yhden lähiopetusjakson rinnalle on suunniteltu itsenäisesti opiskeltava etäopiskelujakso. Etäopiskelujakso on oppimistehtävälähtöinen. Opintojaksossa yhdistyy tieteellisen tiedon ja työelämässä tarvittavien valmiuksien harjoittelu. Suunnitelma pohjautuu tutkivan oppimisen malliin ja asiantuntijuutta käsitteleviin tutkimustuloksiin. Jakso TAHP110 Taidehistorian johdantokurssi ja praktikum (5 op) kuuluu Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston opintotarjontaan. Hankkeen taustalla vaikuttavat myös avoimen yliopiston heterogeeninen opiskelijakunta, avoimen yliopisto-opetuksen tavoitteet ja aikuisen oppimiseen liittyvät piirteet, kuten aikaisempien kokemusten hyödyntäminen ja pyrkimys itseohjautuvuuteen. Itseohjautuvuus on hankkeessa sekä tavoite että väline. Hanke on tässä vaiheessa yksilöopiskeluna toteutettava, mutta se on muunnettavissa suurelle opiskelijajoukolle verkkokurssina ja –keskusteluina toteutettavaksi. Raportin lopussa esitellään lyhyesti malli, jossa myös yhteisöllinen tiedonrakentelu ja muiden kokemuksista oppiminen toteutuu.