Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ammatillisen opettajan rooli muutosten myllerryksessä

Räsänen, Tiina-Liisa; Vuorisalo, Sari (2008-11-28)

 
Avaa tiedosto
jamk_1235737287_3.pdf (3.123Mt)
Lataukset: 


Räsänen, Tiina-Liisa
Vuorisalo, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235737287-3
Tiivistelmä
Emme toimi tällä hetkellä opetustyössä, mutta se on meidän tulevaisuuden tavoite, johon nämä opinnot johtavat. Halusimme tämän koulutuksen myötä selvittää opettajan työnkuvaa, miten se on muuttunut ja millaista se on tänä päivänä. Koska itse samanaikaisesti kehitymme pedagogisesti, tarkastelemme myös omaa pedagogista kehittymistämme. Tuleeko meistä tämän päivän opettajia vai ei jää nähtäväksi, se ainakin on varmaa, ettei meistä koskaan tule valmiita tai täydellisiä. Olemme opintojemme aikana tutustuneet opettajan työssä ja kasvatustieteissä esiintyviin käsitteisiin. Tässä asiassa huomasimme kehittyvämme ja oppivamme, kun aloimme ymmärtää mistä puhutaan. Näiden käsitteiden kautta meille muodostui oma oppimiskäsityksemme, joka on kognitiivis- konstruktiivinen humanismi. Ihminen oppijana on mielestämme itseohjautuva, tutkiva, kriittisesti ajatteleva sekä sisäinen yrittäjä. Näiden käsitysten pohjalta aiomme toimia opettajina/ohjaajina kun sen aika tulee. Huomasimme, että tämän päivän muutospaineessa työskentelevien opettajien pitäisi myös toimia em. käsitystemme mukaan. Kehittämishankkeemme kautta pyrimme hahmottamaan tämän päivän opettajan työnkuvaa ja hänen tehtäviään yhteiskunnallisen muutoksen ja kehityksen virrassa. Otimme lähempään tarkasteluun sekä yleisesti työelämässä, että opettajan työssä tapahtuvat ja tapahtuneet muutokset. Näin ollen heräsi myös kysymyksiä opettajien työ hyvinvoinnista. Aloimme pohtia miten työ hyvinvointia voitaisiin kehittää. Kehittämishankkeemme antaa kuvan millaista opettajan työ on nyt ja tulevaisuudessa, miten työhön liittyviä haasteita voi kohdata, sekä miten kehittää työ hyvinvointia, josta koko työyhteisö ja oppilaat hyötyvät. Hankkeen kautta tavoitteenamme on päästä tulokseen, jotta voimme vastata kysymykseen: olemmeko saavuttaneet pedagogisen pätevyyden ja joitakin apuvälineitä toimiaksemme toisiamme ja itseämme kohtaan rakentavasti ja kannustavasti opetustyössä?
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste