Näytä suppeat kuvailutiedot

Ammatillisen opettajuuden ilmeneminen ammatillisen opettajakorkeakoulun kehittämishankeraporteissa vuonna 2005

Wacker, Minna (2006)

dc.contributor.authorWacker, Minna
dc.date.accessioned2010-09-16T10:15:35Z
dc.date.available2010-09-16T10:15:35Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/20134
dc.description.abstractAmmatillista opettajuutta 2000-luvulla tutkivissa väitöskirjoissa on selvitetty, millaisena ammatillinen opettajuus nähdään nykyään, ja mitä muutoksia siihen on tulossa lähitulevaisuudessa. Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää, näkyvätkö nämä muutokset Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun pedagogisen koulutuksen vuoden 2005 kehittämishankeraporteissa. Tavoitteena oli myös selvittää, mihin ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan osaamisalueisiin kehittämishankkeet liittyivät. Kehittämishankkeet luokiteltiin aiheidensa ja sisältöjensä perusteella luokkiin. Tämä luokitus perustui teoriaosuudessa esitetyissä väitöskirjoissa esiin tulleisiin opettajuuden nykyisiin ja tuleviin osaamisalueisiin sekä Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun opetussuunnitelmassa käytettyihin opettajan osaamisalueisiin. Kehittämishankeraportteja oli tutkimuksessa analysoitavana 239 kappaletta. Raporteissa käsiteltiin kaikkia opettajan osaamisalueita. Eniten työt liittyivät oppimisen ohjaamiseen ja toiseksi eniten yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen sekä vähiten jatkuvaan oppimiseen ja toimintaympäristöjen kehittämiseen. Myös teoreettisessa viitekehyksessä esitetyissä väitöskirjoissa esiin tulleisiin opettajuuden osaamisalueisiin liittyviä hankkeita oli tehty. Oppimisen ohjaamisen osaamisalueella työt liittyivät lähinnä opetussuunnitelmiin ja oppimiskäsityksiin sekä toimintaympäristöjen kehittämisen osaamisalueella ammatilliseen osaamiseen ja ammatillisten toimintavalmiuksien kehittämiseen. Yhteistyöhön työelämän kanssa liittyivät työt, jotka käsittelivät työssäoppijoiden perehdyttämistä sekä työssäoppimisen sisältöä, merkitystä, kehittämistä ja kokemuksia. Jatkuva oppiminen oli pääteemana töissä, jotka liittyivät tekijän itsensä sekä hänen työnsä kehittämiseen ja erityisesti oman opettajuuden etsimiseen ja sen tunnistamiseen, miten itse toimii opettajana.
dc.description.abstractIn academic dissertations examining vocational teachership has been worked out, what vocational teachership is today and how it will change in the near future. The goal of this development project was to clear out, how this change appeared in the development project reports in the pedagogical teaching in the Vocational Teacher Educational College of Jyväskylä in the year 2005. Goal was also to clear out development project relationships for competence areas for teachers. Development projects were classified according to their subjects and contents. This classification was based on today's and futures competence areas mentioned in dissertations and competence areas for teachers used in the curriculum of the Vocational Teacher Educational College. Total 239 development project reports were analysed. All competence areas for teachers were covered. Most of the reports related to facilitating learning, cooperation and interaction, least of the reports related to continuous learning and developing of operation environments.
dc.formatapplication/pdf
dc.languagefin
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.publisherJAMK University of Applied Sciencesen
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subjectammatillisten opintojen opettajat
dc.subjectopettajuus
dc.subjectammatillinen opettajankoulutus
dc.subjectosaaminen
dc.subjectammattitaito
dc.subjectammatillinen kehitys
dc.subjecttulevaisuus
dc.titleAmmatillisen opettajuuden ilmeneminen ammatillisen opettajakorkeakoulun kehittämishankeraporteissa vuonna 2005
dc.title.alternativeVocational teachership in development project reports in the Vocational Teacher Educational College of Jyväskylä in the year 2005
dc.typeKehittämishankeraportti
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulufi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jamk-106
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education|
dc.subject.disciplineAmmatillinen opettajankoulutus


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot