Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mistä tietää, onko tässä duuri vai molli? : lasten ja nuorten musiikin perusteiden opetus musiikkiopiston perustasolla

Kyllönen, Jukka (2008-12-19)

 
Avaa tiedosto
jamk_1236937606_4.pdf (70.66Kt)
Lataukset: 


Kyllönen, Jukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236937606-4
Tiivistelmä
Pedagogisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella musiikin perusteiden (teorian ja säveltapailun) opettamisen ja käytännön muusikkouden suhdetta musiikkiopiston perustasolla. Opinnäytetyön lähtökohta ja perusoletus oli, että lasten ja nuorten musiikkiopisto-opiskelussa teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa. Lisäksi työssä tarkasteltiin yksittäisen opettajan onnistumisen ja epäonnistumisen kokemuksia opettajan työssä. Opinnäytetyön toteuttamisen metodeina käytettiin käytännön opetustyötä musiikkiopiston teoria- ja säveltapailuopettajana ja tutustumista pedagogiseen lähdekirjallisuuteen sekä em. lähteiden pohjalta harjoitettua itsereflektointia. Itsereflektoinnissa työn tekijä heijastelee omia kokemuksiaan musiikinteorian opiskelusta aikuisella iällä suhteessa omaan opetustyöhön lasten ja nuorten parissa. Pedagogisen opinnäytetyön perusoletus oli, että lasten ja nuorten musiikkiopisto-opiskelussa teoria ja käytäntö ovat usein irrallaan toisistaan. Työ osoitti oletuksen olevan sekä oikea että väärä. Oikeaan oletus osui siinä mielessä, että lapset ja nuoret eivät yhdistä teoriaa ja käytäntöä. Syynä tähän voivat olla esimerkiksi motivaatio-ongelmat juuri musiikin perusteiden opiskelussa. Vääräksi oletuksen osoittivat keskustelut soitonopettajien kanssa. Useat soitonopettajat käyttävät soittotunneilla aikaa myös teoreettisen ilmiöiden analysointiin. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että soitonopettajalla on merkittävä rooli teorian ja käytännön yhdistäjänä musiikinopetuksessa. Myös musiikin perusteiden opettaja voi omalla työpanoksellaan ja kannustamisella motivoida lapsia ja nuoria omaehtoisuuteen musiikinteorian ja käytännön muusikkouden yhteen liittämisessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste