Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Muskarista bändiksikehitysvammaisten nuorten bändisoiton opetus /

Suomalainen, Katja. (2008-05-21)

Avaa tiedosto
jamk_1232707211_2.pdf (1.125Mt)
Lataukset: 


Suomalainen, Katja.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-21
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232707211-2
Tiivistelmä
Tekijän tavoitteena oli opinnäytetyön avulla perehtyä erityisryhmän ohjaajana toimimiseen ja kehittää kehitysvammaisten nuorten henkilökohtaisia bändisoittotaitoja sekä ryhmän yhteissoittoa kuvionuottimenetelmän avulla. Opinnäyteprojektin käytännön osuus (2/3 projektikokonaisuudesta) toteutettiin keväällä 2007 Kuopion konservatorion yksilöllistetyn opetuksen valmennusryhmässä. Käytännön osuus muodostui opetustuntien suunnittelusta ja toteutuksesta sekä oppimateriaalin valmistamisesta. Työn kirjallinen osuus (1/3), jossa perehdytään nuorten kehitysvammaisten musiikinopetuksen erityispiirteisiin sekä paneudutaan kuvaamaan projektin käytännön toteutusta ja sen tuloksia, on samalla Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun pedagoginen opinnäytetyö. Projektin raportointia varten tekijä keräsi oppitunneista aineistoa päiväkirjan, videokameran ja minidisc-laitteen avulla. Kirjallisena lähdeaineistona tekijä on käyttänyt pääasiassa kehitysvammaisuutta, erityispedagogiikkaa ja opetusmenetelmiä koskevaa kirjallisuutta, Internet-aineistoa sekä luentomateriaalia. Projektin aikana tekijä perehtyi musiikin erityisopetuksen tarpeisiin kehitettyyn kuvionuottimenetelmään, jota hän käytti bändisoiton opetuksessa. Projektin aikana tekijä sai kokemusta erityisryhmän ohjaamisesta ja oppi ymmärtämään paremmin oppilaiden oppimisen yksilöllisyyttä. Opetus bändiryhmässä oli tavoitteellista. Pelkkä ryhmäopetus ei kuitenkaan riitä oppilaan henkilökohtaisten taitojen kehittämiseen, vaan sen lisäksi oppilaan tulisi saada myös yksilöopetusta. Kuvionuottimenetelmä osoittautui jo näinkin lyhyen projektin aikana toimivaksi opetusmenetelmäksi ja oppilaat omaksuivat sitä hämmästyttävän hyvin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste