Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ongelmaperustainen oppiminen konetekniikan opetuksessa

Ryynänen, Seppo (2007-06-03)

Avaa tiedosto
jamk_1183553204_8.pdf (1.697Mt)
Lataukset: 


Ryynänen, Seppo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-06-03
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183553204-8
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää, miten ongelmaperustaista oppimista (PBL) voidaan käyttää hyväksi konetekniikan ammattikorkeakouluopetuksessa valittujen käytännönläheisten oppimistehtävien avulla. Kehittämishankkeessa yhdistettiin kaksi konetekniikan ammatillisiin opintoihin kuuluvaa kolmen opintopisteen kurssia, koneensuunnittelun ja lujuusopin syventävät kurssit, yhdeksi ongelmaperustaista oppimista hyödyntäväksi opintojaksoksi. Ryhmät käsittelivät ongelmia Esa ja Sari Poikelan Linköpingin yliopistossa käytetystä syklimallista johdetun mallin mukaan. Tutoriaaleja oli yleensä yhtenä tai kahtena päivänä viikossa. Opetukseen sisältyi muutama lyhyt tietoisku, mutta ei varsinaista luennointia. Arviointi tapahtui ilman tenttejä. Kehittämishankkeessa tuli selkeästi esille, että ongelmaperustainen oppiminen sopii erittäin hyvin opiskeluun sitoutuneille, itsenäiseen työskentelyyn tottuneille ja motivoituneille opiskelijoille. Opetussuunnitelman menestyksellinen toteuttaminen on riippuvainen ryhmissä työskentelyn onnistumisesta. Esimerkiksi ns. vapaamatkustajien ongelma tuli esille. Myös opiskelumenetelmän periaatteiden sekä käytetyn ongelmaperustaisen oppimismallin esittelyyn pitää käyttää riittävästi aikaa. Opettajalta tutorin rooli edellyttää ohjaavaa ja tarkkailevaa asennetta perinteisen asiantuntijaroolin sijasta. Kehittämishankkeen perusteella on todettavissa, että ongelmaperustainen oppiminen soveltuu myös suppeampien aihealueiden opiskeluun ja erityisesti opintojen loppuvaiheen opintokokonaisuuksien toteuttamiseen. Koulutusohjelmatasolla toteutettuna PBL vaatii huomattavasti laajempaa henkilöstön sitoutumista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste