Pianonsoiton opettaja oppijana : opettajan omien oppimiskokemusten hyödyntäminen opetustyössä
Tirri, Hanna (2009-06-24)
Tirri, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-06-24
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245843583-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245843583-1
Tiivistelmä
Pedagogisessa opinnäytetyössä tarkastellaan pianonsoiton opettajan omaa oppimista. Tavoitteena on oppimisen ja opetustyön kehittyminen oman tarkastelun kautta. Ensin kerrotaan omista oppimiskokemuksista ja siitä, miten parhaiten oppii. Toisaalta pohditaan myös siitä, miten oppimistavat ovat muuttuneet ja oppiminen tehostunut iän myötä. Keskeisinä käsitteinä oppimisessa pidetään metakognitiota ja motivaatiota. Haasteellisen asian oppimisessa korostetaan metakognitiivisen tietoisuuden tärkeyttä oppimisen tehostamisessa. Oppimista ylläpitävänä voimana tarkastellaan motivaatiota. Erityisesti oppimisen ns. flowkokemukset tekevät oppimiskokemuksista miellyttäviä. Omien oppimiskokemusten hyödyntämistä opetustyössä pidetään tärkeänä. Opettajan tehtävänä on positiivisten oppimiskokemusten välittäminen oppilaille. Kun opettaja tiedostaa yksilöllisyytensä oppijana, hänellä on myös valmiuksia kohdata erilaisia oppilaita. Opettajan on tällöin helpompi mukauttaa opetuksensa kunkin oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin. Oppilaan oppimisen ylläpitämisessä pianonsoiton opettajalla on tärkeä tehtävä. Lapsen kohtaaminen ja hänen ajatusmaailmansa tunteminen auttaa opettajaa oppilaan kykyjen tunnistamisessa ja sopivien oppimistyylien löytämisessä. Oppimisen tietoinen pohtiminen koetaan hyödyllisenä kokemuksena, jota kannattaa tulevaisuudessakin tehdä.