Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ryhmänohjaaja aikuisopiskelijaryhmän alkuohjauksessa

Kammonen, Tiina (2006)

Avaa tiedosto
TMP.objres.24.pdf (142.1Kt)
Lataukset: 


Kammonen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-36
Tiivistelmä
Lähtökohta alkuohjauksen tarkastelulle on opiskelunsa aloittanut lähihoitajaksi opiskeleva aikuisryhmä ja sen ensimmäiset opiskeluviikot. Ryhmällä on kiistaton osuus opiskelun onnistumisessa. Aikuisiässä opiskellaan usein elämäntilanteessa, jossa monet muut elämänroolit ja 'haasteet asettavat myös vaatimuksia. Opiskelun alkuohjauksen tulisi tarjota aikaa ja tilaa selventää oppimisen ja muun elämäntilanteen kysymyksiä. Alkuohjauksen tavoite on tukea opiskelijoiden sujuvan opiskelun käynnistymistä ja opiskelijoiden ryhmäyhtymistä. Ryhmän kehitys nähdään ajassa tapahtuvaksi muutokseksi. Muutoksenkatsotaan koskevan ryhmän sisäistä rakennetta, prosessia ja kulttuuria. Ryhmänohjaaja on osa ryhmää, kuitenkin erityisasemassa ryhmässä. Hän on alati ryhmän tarkkailun kohteena. Ryhmänohjaaja toimii ryhmän lähiohjaajana. Tärkeimpiä ryhmänohjaajan ominaisuuksia on rohkeus osoittautua inhimilliseksi ja epätäydelliseksi ihmiseksi, sellaiseksi kuin me kaikki olemme. Taipumus nähdä opiskelijat positiivisessa valossa on luonnollisesti ryhmänohjaajan rooliin liittyvä voimavara. Ryhmänohjaajana onnistumiseen vaikuttaa riittävä sitoutuneisuus. Työhön sitoutuneisuus on monen asian summa. Ryhmänohjaajan tehtävänä on edustaa suvaitsevaisuutta ryhmässä. Hyvin asenteelliset, moralisoivat tai paheksuvat mielipiteet eivät sovi ohjaajan rooliin. Opiskelijoita kohtaan osoitettu avoimuus lisää ryhmänohjaajan luotettavuutta. Ryhmänohjaajan tärkein tehtävä on pystyä luomaan avoin, kannustava ja tukeva oppimisilmapiiri, jotta jokainen jäsen olisi motivoitunut tekemään kaikkensa ryhmän ja perustehtävän eteen. Ryhmänohjauksen merkitys korostuu tarkastelun kohteena olevan lähihoitajaopiskeluryhmän opintojen alkuvaiheessa, koska ryhmälle on paljon yhteistä tiedotettavaa. Yhteisellä ryhmänohjauksella on pystytty kiinnittämän huomio positiivisen ryhmähengen muodostumiseen ja keskittymään perustehtävään, opiskeluun.
 
This study is about a group of adult learners and their counselling in the beginning of their studies. The group has a very important role in the success of group members' studies. Adults have different kinds of roles and tasks while studying. The counselling in the beginning of studies should offer time to solve problems both in studies and in other parts of student's lives. The aim of the counselling is to help students to start theirs studies and to help the group of students to have cohesion. The tutor is part of the group but also has a special role. The members of a groupcontrol the tutor. The most important attributes for the tutor is the courage to be a human with mistakes and the ability to see the students in a positive wayis naturally a basic need. To be able to succeed as a tutor one should be committed to one's work. The tutor should be broad-minded. If the tutor represents openness toward the students it helps to increase confidence. The most important task for the tutor is to create an open and encouraging atmosphere. In that way all the members should be better motivated to do one's best for the group and forthe basic tasks. The meaning of the group counselling for these adult learners was important because they needed a lot of information in the beginning of studies. It was possible to help the group cohesion even get thicker and to help the students to concentrate for their basic task - studying.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste