Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Systemaattisuus käytännöksi - systemoinnin eli tietojärjestelmäsuunnittelun opetuksen kehittäminen tietokoneasentajan näyttötutkintoon valmistavassa ammatillisessa aikuiskoulutuksessa

Saaranen, Maija-Leena (2007)

Avaa tiedosto
TMP.objres.594.pdf (11.54Mt)
Lataukset: 


Saaranen, Maija-Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-602
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia niitä seikkoja, jotka aiheuttavat heikkoa motivaatiota tietokoneasentajaopiskelijoilla heille keskeistä osaamista kehittävään tietojärjestelmäsuunnitteluun ja sen perusteisiin. Työssä pyrittiin selvittämään, millä tavoin opetus saadaan oppilaita motivoivammaksi ja kuinka opintojakson orientaatioperusta tulee esittää, jotta se aktivoisi oppilaat osallistumaan opiskeluun. Työssä käytettiin kyselytutkimusta, joka osoitettiin edellisen kuuden vuoden aikana systemoinnin opetukseen osallistuneille oppilaille seitsemässä oppilasryhmässä. Keskeinen tietopohja oli myös tutkimuksen tekijän oma empiirinen tieto koulutuksen toteutumisesta noiden kuuden vuoden aikana. Kyselytutkimusten antaman viitetiedon pohjalta systemoinnin opetusmateriaalia kehitettiin ja opetuksen havainnollisuutta ja ongelmalähtöisyyttä lisättiin. Opetuksen orientaatioperustaa vahvistettiin ennakoivalla verkkokurssilla "Aikuinen oppijana ja ohjattavana". Tämäaihe on aiemmin ollut erillisenä lähiopetuksena, nyt se liitettiin mukaan systemoinnin opintojaksoon,mutta ennakoivana verkkokurssina. Tutkimustulokset osoittivat, että aiemmat opetusmenetelmät eivät olleet opiskelijoiden mielestä huonoja, eivätkä siten syynä motivaation puutteeseen, vaan motivaation puutettaaiheutti tutkijan oman käytännön kokemuksen mukaan opiskelijoiden ikä ja kokemuspohja. Yleisimminsyynä oli oman identiteetin keskeneräisyys ja työelämäkokemuksen puute. Raportissa perustellaan myös systemoinnin opetuksen välttämättömyyttä tietokonealan koulutuksessa myös tulevaisuudessa.
 
The objective of the work was to research those factors, which cause low motivation to computer installer students in centric skill development in information's system planning and its basics. This work aimed to point out how teaching can be made to motivate students more and how the orientation basis of the study module must be described, so that it would activate studentsto attend studying. This work used a query which was pointed at students, which had studied systematizing in the past six years in seven different pupil groups. Central knowledge base was also authors own empiric knowledge from fulfilling education in those six years. Query gave reference which was used to develop teaching of systematizing and educations illustrative and problem basis sides were increased. Teachings orientation basis was strengthened on an anticipatory net course "Adult as a learner and under guidance". Thissubject has been before as a different contact lessons, but now it was attached to same study module with systematizing, but as an anticipatory net course. The results of the research pointed out, that past education methods had not been bad in common students opinion and thus they were not the reason for the lack of motivation. Lack of motivation was caused by pupil's age and experience according to the hands-on experience of the researcher. Most common cause was incomplete self-identity and lack of work life experience. Report states also teaching systematizing to be necessary in computer domain education also in future.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste