Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kamera käy : mediakasvatusprojekti alakoululaisille

Eerikinharju, Sari-Leena (2007-11-26)

Avaa tiedosto
jamk_1197281807_4.pdf (2.294Mt)
Lataukset: 


Eerikinharju, Sari-Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-26
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197281807-4
Tiivistelmä
Mediakasvatushanke toteutettiin Rytkyn koululla koko koulun yhteisenä lukuvuoden mittaisena projektina. Projektiin osallistui kolme opettajaa ja kolme yhdysluokkaa, joissa opiskelee 45 oppilasta esiluokasta kuudenteen luokkaan. Työskentely aloitettiin ideoinnilla ja suunnittelulla syksyllä 2006, toteutettiin kevätlukukauden aikana ja päätettiin ”elokuvafestivaaliin” huhtikuun lopulla. Mediakasvatushankkeen tavoitteena oli kehittää oppilaiden mediatietoisuutta oman tekemisen ja eläytyvän osallistumisen keinoilla. Oppilaille pyrittiin järjestämään monipuolisesti tilaisuuksia kokeilla mediaviestien tekemistä ja kokemuksia mediaviestien tulkinnasta ja analysoinnista. Päämääränä oli auttaa oppilaita hahmottamaan oma paikkansa mediamaailmassa. Opetus perustui konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen ja tekemällä oppimiseen. Lähtökohtana oli oppilaskeskeisyys. Opettajan rooli oli ohjaava asiantuntija, joka auttaa oppilaita löytämään sopivat toteutustavat ideoilleen. Projektin aikana toimittiin enimmäkseen pienissä ryhmissä, joilla oli yhteiset päämäärät. Oppilaiden erilaisia vahvuuksia pyrittiin hyödyntämään ja tuomaan esille projektin aikana. Rytkyn mediakasvatushankkeessa keskityttiin elokuvan ilmaisuun ja keinoihin. Vuoden aikana tutustuttiin liikkuvan kuvan mahdollisuuksiin elokuvia katselemalla ja analysoimalla sekä itse tekemällä erityyppisiä elokuvia: piirrosanimaatioita, näyteltyjä elokuvia, uutisia, tv-ohjelmia, ym. Oppilaat tekivät elokuvansa alusta loppuun itse ohjauksen avulla. Projekti päätettiin oppilaiden ja heidän perheidensä yhteiseen elokuvafestivaaliin. Mediahankkeen tuloksena oppilaiden mediatietoisuus on kehittynyt, mikä näkyy mm. katsotun elokuvan tekoon liittyvissä keskusteluissa ja pienten oppilaiden kohdalla toden ja kuvitteellisen eron pohdintoina. Yksi merkittävä tulos on se, että oppilaat ovat kehittyneet audiovisuaalisten esitysten laatimisessa ja teknisten laitteiden käytössä. Tämä on hyvä pohja jatkotyöskentelyä varten. Merkittävää on myös avun antaminen ja tiedon jakaminen erilaisten oppilaiden kesken. Asiantuntijuus on lisääntynyt. Myös koulun vuorovaikutuksellinen asiantuntijuus, oppilaslähtöisyys ja tietoteknisten keinojen hyväksi käyttö ovat entisestään lisääntyneet.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste