Maarakennusalan erikoisammattitutkinnon kehittäminen
Tarvainen, Matti; Levy, Markku (2006)
Tarvainen, Matti
Levy, Markku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-337
Tiivistelmä
Maarakennusala on monipuolinen ja kansantaloudellisesti varsin merkittävä. Alallatarvitaan monipuolisia taitoja. Perinteisesti kouluissa osaamista on arvioitu "paperitesteillä" eli kokeilla, joihin vastaus on annettu kirjallisena. Kritiikki tällaista testaamista kohtaanon koko ajan lisääntynyt ja yhä enemmän ollaan siirtymässä näyttöihin, joissa osaaminen osoitetaan työpaikoilla oikeissa työympäristöissä käytännön työtehtävin. Tässä työssä olemme laatineet maarakennusalan erikoisammattitutkintoon viiden eri valinnaisen tutkinnon osan taustaselvityksen ja arviointikriteerit, joita tullaan hyödyntämään lopullisessa opetushallituksen laatimassa tutkintojen perusteessa. Kaikkia tutkintoperusteita ei ole luettavissa lopputyöversiossa, koska eri sidosryhmät suorittavat aineiston valmistelutyötä. Tämän valmistelutyön pohjalta on tarkoitus saada aikaan koulutusohjelma Maarakennusalan erikoisammattitutkinto (EAT), joka vastaisi koulutuksen ja näyttöjen osalta tämän päivän ja tulevaisuuden työelämän muuttuvia tarpeita. Infrastructure construction is a versatile and important field for national economy. Manyvocational skills are needed in this field. Traditionally skills are evaluated with the help of theoretical tests with written answers. There has been growing critisism towards these tests and so the movement has been towords competence tests done in the work places and practical tasks in real working environments. In this thesis we have worked out the backgrounds and the criteria for assesment for five optional modules of the Specialist Qualifications in infrastructure construction. These results are to be used together with the final citeria for the qualifications made by Finnish National Board of Education. Part of the work is still under preparation among different partners in working life. The aim of this work is to get the new training program for Specialist Qualifications in Infrastructure Construction. In this porgram the preparatory training and competence tests will serve the changing needs of the working life today and in the future.