Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kirjastoammattilainen mediakasvattajana : ajatuksia Seinäjoen ammattikorkeakoulun Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelman opintosuunnitelman kehittämiseen

Mäkinen-Laitila, Sari (2007-12-04)

Avaa tiedosto
jamk_1207117788_8.pdf (220.3Kt)
Lataukset: 


Mäkinen-Laitila, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1207117788-8
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoitus oli perustella, miksi mediakasvatuksen tulisi sisältyä Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelman opintoihin. Sen tehtävänä oli osaltaan kehittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelman opintosuunnitelmaa. Hankkeen aihe oli ajankohtainen, koska koulutusohjelman opintosuunnitelmaa uudistettiin tähän aikaan. Kehittämishanke syntyi vuorovaikutuksessa kirjastoalan työelämän kanssa. Sen aihe muotoutui yleisen kirjaston työtehtävissä kohdattujen haasteiden pohjalta. Kehittämishankkeessa esiteltiin niitä sisältöjä, joita mediakasvatusopintoihin koulutusohjelmassa tulisi kuulua. Keskeisiksi sisällöiksi määriteltiin kokoelmatyöhön ja asiakaspalveluun liittyvät näkökulmat sekä koulun ja kirjaston yhteistyöhön kuuluvat osa-alueet. Tärkeinä yhteistyön osaalueina pidettiin tiedonhallintataitojen ohjausta ja lukemaan innostamista. Kehittämishankkeessa havaittiin, että kirjastoammattilaisen työssä oli kaksi mediakasvatuksellista ulottuvuutta. Kirjastoammattilainen tarvitsee mediakasvatuksellista näkökulmaa kirjaston sisäisissä töissä. Toisaalta hän toimii mediakasvattajana ohjatessaan yksittäisiä asiakkaita ja erilaisia ryhmiä. Kehittämishankkeessa pohdittiin mediakasvatusopintojen taustalla vaikuttavaa oppimiskäsitystä ja työtapoja, joilla sisältöjä olisi mielekästä opettaa. Hankkeessa pyrittiin osoittamaan, että konstruktiivinen ja kokemuksellinen oppimiskäsitys ja ajatukset aktiivisesta oppimisesta sopisivat hyvin mediakasvatusaiheisiin opintoihin. Kehittämishankkeessa pohdittiin lisäksi erilaisia tapoja toteuttaa koulutusohjelman mediakasvatusopinnot. Selkeimmäksi vaihtoehdoksi osoittautui oman mediakasvatusaiheisen opintokokonaisuuden toteuttaminen. Joitakin sisältöjä voitiin liittää jo olemassa oleviin opintokokonaisuuksiin. Tekijänoikeus tuli säilyttää omana kokonaisuutenaan. Kehittämishankkeessa esitettiin lisäksi, että mediakasvatusopintokokonaisuus voitaisiin toteuttaa Seinäjoen ammattikorkeakoulun Kulttuurialan yksikön koulutusohjelmien yhteisinä opintoina. Tällöin opintokokonaisuus voisi sisältää laajasti median tuottamiseen ja vastaanottamiseen littyvien taitojen opiskelua. Mediakasvatusopinnot soveltuisivat hankkeen mukaan toteutettaviksi myös englanninkielisinä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste