Valmentava 2 -koulutuksen kuvaus ja arviointikäytänteiden kartoitus Sisälähetysseuran oppilaitoksessa Pieksämäellä
Frilander, Kirsi (2009-08-13)
Frilander, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-08-13
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1250149118-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1250149118-4
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa on kuvailtu Pieksämäellä toimivan Sisälähetysseuran oppilaitoksen työhön ja itsenäiseen elämään valmentavaa ja kuntouttavaa (valmentava 2) –koulutusta ja kartoitettu koulutuksessa käytössä olevat arviointikriteerit ja –menetelmät. (Arviointikriteerit ja –menetelmät liitteessä) Sisälähetysseuran oppilaitos kouluttaa vaikeavammaisia nuoria ja nuoria aikuisia tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden nimissä. Oppilaitoksen painopistealueena on syrjäytymisprosessien ehkäisy ja korjaaminen. Opiskelussa käytetään joustavia ja yksilöllisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä sekä arkielämän tilanteita hyväksi. Oppilaitoksessa toimii viisi valmentava 2 –koulutuksen ryhmää, jotka kaikki ovat oppilasmäärältään hyvin pieniä. Ryhmiä opettaa pääsääntöisesti erityisopettajat apunaan avustavat ohjaajat ja koulunkäyntiavustajat. Lisäksi opiskelijoiden tukena on moniammatillinen joukko kasvatus- ja hoitoalan henkilöitä. Arviointi on tärkeä osa opiskelua. Arviointi perustuu henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (hojks) ja sen tavoitteisiin. Arviointimenetelmät ja –kriteerit tulevat tarkentumaan lähivuosina. Liitteenä on valmentava 2 –koulutuksen eri ryhmien kuvaus ja käytössä olevat arviointikriteerit ja –menetelmät. Arviointiaineisto on kartoitettu pääasiassa haastatteluiden ja kyselytutkimuksen avulla. Lisämateriaalina kartoituksessa on käytetty oppilaitoksen esitteitä, arviointimateriaalia ja ryhmäkohtaisia opetussuunnitelmia.