Saduttaminen vanhustyöhön suuntautuneen lähihoitajan koulutuksessa ja työssä
Reiman, Marja (2008-04-02)
Reiman, Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-02
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1208843124-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1208843124-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli saduttamisen käyttäminen lähihoitajien toiminnallisten menetelmien ja ohjauksen opetukseen vanhustyössä. Kirjoitus perustui kirjalliseen materiaaliin, vanhusryhmälle tehtyyn sadutuskokeiluun sekä opetusharjoittelun yhteydessä saatuihin kokemuksiin ja palautekyselyyn. Tulokseksi saatiin seuraavaa. Ensinnäkin sadutusta voidaan käyttää opetuksessa tutustumiseen ja motivointiin. Menetelmää ei tarvitse käyttää tekstin tuottamiseen. Voidaan käyttää erilaisia ilmaisutapoja. Toiseksi saduttaminen voi olla opiskelijan apuväline vanhusten muistelutilanteissa. Menetelmän avulla lähihoitajaopiskelija oppii monia ohjaukseen liittyviä asioita. Se vie vanhuksen ajatusmaailmaan, jolloin vanhus tulee helpommin otettua huomioon hoitotyössä kokonaisvaltaisesti. Opiskelijalle ja vanhukselle jää jotakin konkreettisesta yhteistyöstä, sadutettu tarina. Sadutuksella saatuja tarinoita voi kehittää eteenpäin, esimerkkinä voi mainita muisteluun pohjautuvan teatteritoiminnan.