Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opetuksen integraatio : suomen kielen ja viestinnän opetuksen integrointimahdollisuudet ammattikorkeakoulussa

Rajander, Tuula (2008-09-15)

 
Avaa tiedosto
jamk_1234953804_3.pdf (177.2Kt)
Lataukset: 


Rajander, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-09-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234953804-3
Tiivistelmä
Kehittämistehtävässä käsiteltiin opetuksen integrointia ammattikorkeakoulujen suomen kielen ja viestinnän opetuksessa. Integrointi käsitettiin tehtävässä eri oppiaineiden sekä työelämän ja opetuksen yhteisten tavoitteiden ja sisältöjen toteuttamiseksi. Työssä tarkasteltiin kirjallisuuden perustella integroinnin hyötyjä ja haittoja, sen asettamia vaatimuksia sekä toteuttamismahdollisuuksia. Kirjallisuuden perusteella huomattiin, että integroidun opetuksen avulla opiskelijat pääsevät omaksumaan työelämässä tarvittavia tietokokonaisuuksia. Edelleen sillä voidaan myös vaikuttaa asenteisiin; opettajalla voi olla vaikeuksia perustella työelämä- ja käytäntöorientoituneille opiskelijoille yleisaineiden tarpeellisuutta, mutta integrointi voi tuoda esille yleisaineiden painoarvon sekä opiskelijoille että ammatillisten aineiden opettajille. Työelämäorientoituneet opiskelijat kaipaavat usein opetukseen toiminnallisuutta, jota on mahdollista saavuttaa myös yleisaineisiin integroinnin kautta. Suomen kielen ja viestinnän opetus voi tuoda integraation avulla myös muille aineille monipuolisempia opetusmenetelmiä ja -tekniikoita. Integroinnista on hyötyä myös haastaville oppijoille, jotka voivat saavuttaa oppimistavoitteensa paremmin integroidun oppimisen keinoin. Opettajalle integrointi tarjoaa mahdollisuuden saada kollegiaalista tukea ja yhteistyön tuomaa etua koko opetusprosessin ajalle suunnittelusta aina arviointiin saakka. Kysymyksiä herätti kuitenkin se, voidaanko integroidun opetuksen avulla saavuttaa tarvittava ammatillinen osaaminen tai opitaanko päinvastoin liiankin ammattispesifiä osaamista muuttuvan työelämän tarpeisiin. Myös integraation negatiivinen vaikutus opettajan itseluottamukseen on tuotu kirjallisuudessa esille, toimiihan opettaja integroidussa opetuksessa oman erikoisalueensa ulkopuolella. Kirjallisuuden perusteella onnistunut integrointi edellyttää opettajilta riittävää tietämystä muista oppiaineista sekä työelämästä. Oppilaitoksen tasolla integrointi edellyttää oppilaitoskulttuurin joustavuutta, käytännön ongelmia voivat aiheuttaa esimerkiksi työaika- tai resurssijärjestelyt. Opettajien välinen yhteistyö on integroinnissa myös ensiarvoisen tärkeää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste