Opetuksen integraatio : suomen kielen ja viestinnän opetuksen integrointimahdollisuudet ammattikorkeakoulussa
Rajander, Tuula (2008-09-15)
Rajander, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-09-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234953804-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234953804-3
Tiivistelmä
Kehittämistehtävässä käsiteltiin opetuksen integrointia ammattikorkeakoulujen suomen kielen ja viestinnän opetuksessa. Integrointi käsitettiin tehtävässä eri oppiaineiden sekä työelämän ja opetuksen yhteisten tavoitteiden ja sisältöjen toteuttamiseksi. Työssä tarkasteltiin kirjallisuuden perustella integroinnin hyötyjä ja haittoja, sen asettamia vaatimuksia sekä toteuttamismahdollisuuksia. Kirjallisuuden perusteella huomattiin, että integroidun opetuksen avulla opiskelijat pääsevät omaksumaan työelämässä tarvittavia tietokokonaisuuksia. Edelleen sillä voidaan myös vaikuttaa asenteisiin; opettajalla voi olla vaikeuksia perustella työelämä- ja käytäntöorientoituneille opiskelijoille yleisaineiden tarpeellisuutta, mutta integrointi voi tuoda esille yleisaineiden painoarvon sekä opiskelijoille että ammatillisten aineiden opettajille. Työelämäorientoituneet opiskelijat kaipaavat usein opetukseen toiminnallisuutta, jota on mahdollista saavuttaa myös yleisaineisiin integroinnin kautta. Suomen kielen ja viestinnän opetus voi tuoda integraation avulla myös muille aineille monipuolisempia opetusmenetelmiä ja -tekniikoita. Integroinnista on hyötyä myös haastaville oppijoille, jotka voivat saavuttaa oppimistavoitteensa paremmin integroidun oppimisen keinoin. Opettajalle integrointi tarjoaa mahdollisuuden saada kollegiaalista tukea ja yhteistyön tuomaa etua koko opetusprosessin ajalle suunnittelusta aina arviointiin saakka. Kysymyksiä herätti kuitenkin se, voidaanko integroidun opetuksen avulla saavuttaa tarvittava ammatillinen osaaminen tai opitaanko päinvastoin liiankin ammattispesifiä osaamista muuttuvan työelämän tarpeisiin. Myös integraation negatiivinen vaikutus opettajan itseluottamukseen on tuotu kirjallisuudessa esille, toimiihan opettaja integroidussa opetuksessa oman erikoisalueensa ulkopuolella. Kirjallisuuden perusteella onnistunut integrointi edellyttää opettajilta riittävää tietämystä muista oppiaineista sekä työelämästä. Oppilaitoksen tasolla integrointi edellyttää oppilaitoskulttuurin joustavuutta, käytännön ongelmia voivat aiheuttaa esimerkiksi työaika- tai resurssijärjestelyt. Opettajien välinen yhteistyö on integroinnissa myös ensiarvoisen tärkeää.