Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Transfer : opitun siirtovaikutus

Nuutinen, Päivi (2008-05-07)

 
Avaa tiedosto
jamk_1210843955_1.pdf (94.97Kt)
Lataukset: 


Nuutinen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210843955-1
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tavoitteena oli tarkastella opitun siirtovaikutusta eli transferiä. Keskeiset kysymykset liittyvät koulutuksen keinoihin edistää transferin syntymistä. TULOlaboratoriota ja erityisesti SAP R/3 – järjestelmää tarkastellaan opitun siirtovaikutukseen vaikuttavina tekijöinä. Lisäksi pohdinnan kohteena on SAP R/3 – järjestelmän opetuskäytön edelleen kehittäminen. Hankkeen aineisto perustuu TULO-hankkeen raportteihin, opetusalan kirjallisuuteen, omiin kokemuksiin ja havaintoihin opetusharjoittelun aikana sekä opettajilta ja muilta asiantuntijoilta kerättyihin tietoihin. Transfer ilmiönä on monimutkainen. Transferin syntymisessä keskeisessä asemassa on oppija ja hänen luomansa tulkinnat ja merkitykset konstruoimalleen tiedolle. Aktiivinen transfer on oppijan omien tavoitteiden ja motivaation aikaansaannosta, jossa aiemmin opittua voidaan käyttää hyväksi uusissa tilanteissa. Tämä edellyttää metakognitiivisia taitoja, jotka kehittyvät mielekkään oppimisen tuloksena. Kehittävä siirtovaikutusteoria liittyy koulun ja työn rajavyöhykkeen ylittämiseen. Ongelmana on kuitenkin oppijan, koulun ja työn toimintaympäristöjen ja kulttuurien väliset erot. Tulevaisuudessa opettajan rooli yksilöllisen oppijan kokonaisvaltaisen oppimisprosessin ohjaajana, tukijana ja valmentajana sekä mielekkäiden oppimisympäristöjen rakentajana tulee korostumaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste