Koko elämän kestävä opiskelu
Leskinen, Juhani (2007-05-29)
Leskinen, Juhani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-29
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183704958-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183704958-2
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tarkastella elinikäisen oppimisen vaikutusta kansalaisten työllistymiseen tai vaihtoehtoisesti työelämästä syrjäytymiseen. Samalla haettiin vastauksia siihen, kuinka ammatillista koulutusta tulisi kehittää, jotta opiskelusta tulisi motivoidumpaa ja uudelleen – tai jatkokoulutukseen käytetty aika käytettäisiin tehokkaammin. Työssä tutustuttiin myös elinikäistä oppimista koskevaan Euroopan parlamentin ja - unionin suositukseen avaintaidoista. Kehittämishankkeessa käytettiin hankkeen tukena kahdelletoista ammatillisessa koulutuksessa olevalle aikuisopiskelijalle tehtyä kyselyä, joka teemana oli mielipiteitä nykyisestä aikuiskoulutuksesta ja vaihtoehtoisia tapoja osallistua koulutukseen. Myös tekijän oma pitkäaikainen kokemus elinikäisenä oppijana auttoi hankkeessa. Liekki Lehtisalon kirja: Tieto oppiminen ja sivistys vaikuttivat voimakkaasti kehityshankkeen rakenteluun. Aikuisiällä tapahtuvaan opiskeluun osallistuvat pitivät tärkeänä käytännössä tapahtuvaa opiskelua, kun taas teorian oppiminen ei sanottavasti motivoinut. Ammatillisten aineiden opiskelun suunnittelussa oppilaitoksen lisäksi nähtiin tärkeänä myös työnantajat. Tämä edellytti molempien osapuolten tiivistä ja jatkuvaa yhteistyötä. Työpaikalla tapahtuva opiskelu vaikutti parhaalta mahdolliselta vaihtoehdolta. Opiskelijan ei välttämättä tarvitse suorittaa koko oppilaitoksessa tapahtuvaa jaksoa samassa oppilaitoksessa, vaan osan opetuksesta voi tarvittaessa opiskella myös jossain muussa oppilaitoksessa. Näin työnantaja ja opiskelija voi laatia parhaan mahdollisen opiskelukokonaisuuden, mikä paremmin vastaa työnantajan asettamaan kvalifikaatioon ja oppijan kompetenssia. Jokaisen työntekijän tulisi hallita Euroopan Unionin suosittelemat avaintaidot ja kyetä jatkuvaan reflektointiin. Mikäli jotain näistä taidoista puuttuu, ne tulisi mahdollisimman nopeasti täydentää. Globalisoituvassa maailmassa on pystyttävä mukautumaan alati vaihtuviin olosuhteisiin, oltava valmis oppimaan uusia tietoja ja taitoja sekä päivittämään vanhoja.