Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aikuinen aloittelija piano-oppilaana

Marja-Aho, Taina (2008-05-31)

Avaa tiedosto
jamk_1223633005_6.pdf (75.24Kt)
Lataukset: 


Marja-Aho, Taina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-31
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1223633005-6
Tiivistelmä
Nykyajan pianonsoitonopettaja kohtaa työssään myös aikuisia oppilaita, entistä useammin aloittelijoita. Aikuiset oppilaat tuovat piano-opettajan työhön vaihtelua ja uudenlaisia haasteita. Aikuinenkin voi oppia soittamaan pianoa, jos motivaatiota harjoitteluun ja uskoa omiin kykyihin riittää. Tässä pedagogisessa opinnäyteyössä selvitetään ensin oppimista aikuisiällä ja oppimista haittaavia tekijöitä. Tarkoitus on ollut tuoda julki nuoren piano-opettajan kokemuksia aikuisten opettamisesta ja vertailla aikuisten ja lasten opettamista. Työssä raportoidaan myös neljästä pianonsoittoa aloittelevasta aikuisoppilaasta ja heidän soittoharrastuksensa edistymisestä. Tutkimusmenetelminä on käytetty sisällönanalyysia, observointia ja omia kokemuksia. Jokaisella aikuisoppijalla on oma persoonallinen tyylinsä ja elämänkokemuksensa, ja aikuiset oppilaat tuntuvat hyvin tiedostavan harjoittelun ja oman työn merkityksen. Aikuisilla on monesti paljon oppimisen esteitä, joihin kuuluu mm. käsitys oman oppimiskyvyn rajoitteista. Soitonopettajana voi joutua käyttämään aikaa hyvinkin paljon aikuisoppijan oppimisen esteiden murtamiseen. Opettajan on oltava hyvin kekseliäs ja luotava itse jokaiselle aikuisoppilaalle uusia soitonoppimisen keinoja ja menetelmiä. Tekemästäni suppeasta tutkimuksesta ei voi kovin yleistäviä johtopäätöksiä vetää, mutta esim. kyselyyn vastanneiden oppimisen haasteet olivat aikuisopiskelijoille tyypillisiä. Instrumenttiopettajien oppilaista aikuiset ovat vielä selvä vähemmistö. On syytä uskoa, että tulevaisuudessa aikuisoppilaiden määrä instrumenttiopetuksessa kasvaa väestön ikääntyessä. Olisi hyvä saada lisää yksityiskohtaista ja tarkkaa tietoa aikuisten soitonopetuksesta ja mahdollisuuksista oppia soittamaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste