Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mentoroinnilla tukea perehdyttämiseen Pirkanmaan ammattiopistossa

Hautakangas, Helena (2009-01-30)

 
Avaa tiedosto
jamk_1237979151_7.pdf (121.5Kt)
Lataukset: 


Hautakangas, Helena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-01-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1237979151-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli löytää käytännönläheinen ja toteutuskelpoinen mentorointimalli tukemaan uuden opettajan perehtymistä Pirkanmaan ammattiopistossa. Lisäksi tutkimuskohteena oli tarkastella voidaanko mentoroinnilla tukea perinteistä perehdyttämistä. Mentoroinnilla tarkoitetaan kahdenkeskistä vuorovaikutussuhdetta, jossa kummankin osapuolen (mentorin ja aktorin) käyttöteorioita, uskomuksia ja merkitysrakenteita tarkastellaan kriittisesti ja niitä pyritään kehittämään. Molemmat ovat prosessissa oppijoina ja kehittyvinä yksilöinä. Mentor on mentoroitavaa vanhempi tai kokeneempi työntekijä, joka siirtää kokemustietoaan tälle. Aktor on nuorempi tai uusi työntekijä ja tiedon vastaanottaja, joka reflektoi omaa työtään oppimisensa kautta. Pirkanmaan ammattiopisto on osa Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymää eli Pirkoa. Pirkanmaan ammattiopisto vastaa nuorten ammatillisesta koulutuksesta. Kehittämishanke käynnistyi, koska ammattiopistossa oli samanaikaisesti käynnissä opetushallituksen rahoittama, vuonna 2007 alkanut sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon alueellisten oppimisympäristöjen Sotereppu-kehittämishanke. Sotereppu-hankeeseen liittyy paljon uusia oppimisympäristöjä. Tämä ja monet muut opettamisen uudet haasteet toivat tarpeen kehittää myös perehdyttämisen mallia, jossa hyödynnetään kokeneen opettajan ohjausta eli mentorointia uuden opettajan eli aktorin perehtymisen tukena. Käytännössä hankkeessa kokeiltiin mentorointia perinteisen perehdyttämisen tukena uusiin ja haastaviin oppimisympäristöihin sekä työtapoihin perehtymisessä. Hankkeessa käytettiin kasvotusten tapahtuvan ohjauksen lisäksi myös ohjausta verkossa ja virtuaalisesti. Tulokseksi kehittämishankkeessa saatiin kokemuksia siitä, että mentoroinnilla voidaan tukea perinteistä perehdyttämistä ja tuoda kollegiaalista tukea työssä jaksamiseen etenkin silloin, kun on kysymys uusista ja haastavista työtavoista tai käytänteistä opettamisessa. Tulevaisuudessa tulee tutkia mentorointia laaja-alaisesti, vertailevan tutkimuksen avulla sekä mentoroinnin resursointia tarkastellen. Avartavaa näkökulmaa mentorointiin voi tuoda myös tarkastelu mentorin näkökulmasta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste