Asiakaspalvelukoulutusta ongelmalähtöisen oppimisen (PBL) malliin pohjautuen
Kovanen, Jaana (2007-05-25)
Kovanen, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183449295-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183449295-4
Tiivistelmä
Kehitystyön tarkoituksena on tuottaa oppimismalli ongelmalähtöistä oppimista soveltaen, hotellija ravintola-alan asiakaspalvelun kehittämiseen. Hotelli- ja ravintola-ala on hyvin käytännönläheinen. Työelämä vaatii uudenlaisia pätevyyksiä, joihin kuuluu itsenäistä tiedonhankintaa ja sen soveltamista käytäntöön. Lisäksi tarvitaan ongelmanratkaisutaitoja, yhteistoimintaa, monniammatillista osaamista ja suuressa määrin halua ja kykyä oppia uutta koko ajan. Perinteisessä kouluopetuksessa hankittu tieto ja taito vanhennevat nopeasti. Tavoitteena on kouluttaa opiskelijoista työelämään joustavia moniosaajia jotka pystyvät kouluttautumaan ja ottamaan uutta tietoa haltuun muuttuvassa maailmassa nopeasti. Toimimme aikuisopiskelijoiden kanssa, joilla suuremmalla osalla on pitkä työhistoria takana. Ongelmalähtöinen oppiminen (PBL) antaa mielenkiintoisia ”tosi elämän” tilanteita ja ongelmia jotka motivoivat opiskelijoita opetustilanteissa. Opiskelijat saavat opetusta todelliseen tarpeeseen. Opiskeluissa hyödynnytetään työ ja elämänkokemusta sekä koetetaan saada ”hiljainen tieto” muiden opiskelijoiden käyttöön. Tyypillistä tälle menetelmälle on pienryhmätyöskentely, oppimistavoitteiden määrittäminen yhdessä, ongelmatehtävien ratkaiseminen ja opettaja toimii ns. valmentajana.