Aktivoiva opetus toimipaikkakoulutuksessa : takaisinperintäkoulutus Kelan yhteyskeskuksessa
Kotisaari, Kaija (2007-05-28)
Kotisaari, Kaija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183704185-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183704185-0
Tiivistelmä
Otin ensimmäiset varovaiset askeleet aktivoiviin opetusmenetelmiin tutustumisessa opetusharjoittelussa. Kokemukset olivat siinä määrin rohkaisevia, että halusin kokeilla menetelmiä myös työpaikallani Kelan yhteyskeskuksessa. Yhteyskeskus on nuori yksikkö, joka hoitaa keskitetysti Kelan puhelinpalvelua pääkaupunkiseudulle, Pohjois-Karjalaan ja Pohjanmaalle. Henkilöstön osaaminen on asiakaspalvelussa avainasemassa. Sen vuoksi muun muassa toimipaikkakoulutuksen merkitys on suuri, kuten monissa muissakin asiantuntijaorganisaatioissa.
Koulutin takaisinperintäasioita kahdelle ajallisesti peräkkäin olevalle ryhmälle talven 2006-2007 aikana. Ensimmäinen ryhmä antoi palautteen koulutuksesta siten, että pystyin hyödyntämään sen toiselle ryhmälle järjestettävää koulutusta suunniteltaessa. Saavutin aktivoivien opetusmenetelmien strategiset rastit. Selvitin oppijoiden tietojen ja taitojen tason kysymällä omaa arviota osaamisesta, sen vahvuuksista ja puutteista. Oppimisprosessiakin onnistuin seuraamaan ja tukemaan oppijoita, vaikka hieman haparoiden ja horjahdellen. Näin siksi, että aktivoiva opetus meinasi olla hetken aikaa kadoksissa. Palautteen antamiselle oli joitakin luontevia paikkoja, ja aidosti sitä myös pystyin antamaan.
Takaisinperintäkoulutus muiden koulutusten ohella yksikössä jatkuu. Käyttämistäni menetelmistä osa jää elämään, ja niitä voidaan hyödyntää muissakin koulutuksissa. Osan olen laittanut pysyvästi omaan työkalupakkiini, jota täydennän omaan käyttöteoriaani sopivilla asioilla tästäkin eteenpäin.
Koulutin takaisinperintäasioita kahdelle ajallisesti peräkkäin olevalle ryhmälle talven 2006-2007 aikana. Ensimmäinen ryhmä antoi palautteen koulutuksesta siten, että pystyin hyödyntämään sen toiselle ryhmälle järjestettävää koulutusta suunniteltaessa. Saavutin aktivoivien opetusmenetelmien strategiset rastit. Selvitin oppijoiden tietojen ja taitojen tason kysymällä omaa arviota osaamisesta, sen vahvuuksista ja puutteista. Oppimisprosessiakin onnistuin seuraamaan ja tukemaan oppijoita, vaikka hieman haparoiden ja horjahdellen. Näin siksi, että aktivoiva opetus meinasi olla hetken aikaa kadoksissa. Palautteen antamiselle oli joitakin luontevia paikkoja, ja aidosti sitä myös pystyin antamaan.
Takaisinperintäkoulutus muiden koulutusten ohella yksikössä jatkuu. Käyttämistäni menetelmistä osa jää elämään, ja niitä voidaan hyödyntää muissakin koulutuksissa. Osan olen laittanut pysyvästi omaan työkalupakkiini, jota täydennän omaan käyttöteoriaani sopivilla asioilla tästäkin eteenpäin.