Parityöskentely palautteenannon työvälineenä tanssitunnilla
Turpeinen, Elina (2009-05-13)
Turpeinen, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-13
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242211102-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242211102-8
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään niitä mahdollisuuksia, joita parityöskentely tarjoaa välittömän palautteenannon parantamiseksi tanssitunnilla. Toimintatutkimuksen lähtökohtana oli yhdelle opettajalle liian suuri tanssitekniikan oppilasryhmä, jonka oppilaat kokivat saaneensa liian vähän palautetta tanssitunneillaan. Tutkielman teoriaosassa käsitellään ryhmädynamiikkaa, yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmiä sekä arvioinnin ja palautteenannon teoriaa tanssin näkökulmasta pohjana parityöskentelymenetelmän toimivuuden tutkimiselle. Tutkielman aineisto kerättiin kolmentoista opetuskerran aikana käyttäen alku- ja loppukyselylomaketta sekä oppimispäiväkirjaa. Alkukyselyn tavoite oli kartoittaa oppilaiden kokemuksia kolmesta pääteemasta, parityöskentelystä, palautteenannosta ja suuressa ryhmässä toimimisesta. Loppukyselyn avulla kerättiin oppilaiden kokemuksia kuluneen kolmentoista kerran aikana ja pyrittiin saamaan tietoa siitä, kokivatko oppilaat saaneensa enemmän palautetta kuin tavallisella tanssitunnilla. Oppimispäiväkirjat toivat tutkimusaineistoon syvemmän näkökulman tunnilla koettuihin asioihin. Toimintatutkimuksen tulokset olivat rohkaisevia, koska melkein kaikki oppilaat kokivat palautteen määrän lisääntyneen ja samalla yleinen suhtautuminen oppimiseen oli monilla muuttunut. Parityöskentelyn avulla suurin osa oppilaista oppi ottamaan vastuun sekä omasta että ryhmätoverin oppimisesta. Heidän vuorovaikutus- ja palautetaitonsa, kykynsä tulkita liikettä ja yleinen asennoitumisensa oppimista kohtaan paranivat huomattavasti.