Verkko-oppimisympäristön hyödyntäminen hevosten ruokinta kurssilla
Karvali, Sari (2007-06-04)
Karvali, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-06-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183549108-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183549108-2
Tiivistelmä
Verkko-opetuksen suosio kasvaa koko ajan. Verkko-opetuksesta voidaan puhua, jos verkolla on jokin rooli oppimisprosessissa. Verkko-opetuksen avulla oppilaitos pystyy tarjoamaan oppijalle mahdollisuuden opiskella oman tarpeen mukaan joustavasti, oppijan elämäntilanteen mukaisesti. Kehittämishankkeella oli kaksi tavoitetta: luoda hevosten ruokinta kurssi hyödyntäen Moodle verkkooppimisympäristöä ja lisätä omaa ammattitaitoa. Lisäksi kurssin tavoite oli luoda oppijalle mahdollisuudet monipuoliseen ja mielekkääseen oppimiskokemukseen. Kurssin oppimismateriaalilla ja tehtävillä tuettiin opiskelijan itseohjautuvuutta ja aktiivisuutta tiedon hankintaan ja arviointiin. Oman ammattitaidon päivittäminen oli tärkeä osa kehittämishanketta. Kirjallisuuskatsaus antoi tietoa verkkopedagogiikasta ja valmiuksia hyödyntää verkkoa monimuoto-opetuksen tukena ja kurssin toteutuksessa. Kehittämishankkeen aikana oli Moodle oppimisympäristöä käsittelevää koulutusta. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi hevosten ruokinta kurssi Savon ammatti- ja aikuisopistolle Suonenjoelle. Kurssi tulee luontoyrittäjäkoulutuksen aloittavien monimuoto-opiskelijoiden käyttöön syksyllä 2007. Suonenjoella aloittavat opiskelijat suuntautuvat luonto- ja hevosmatkailuun. Kurssi elää oppijoiden mukaan ja jokainen kurssi muotoutuu ryhmänsä näköiseksi. Palautteen ja kehittämisideoiden avulla kurssia muokataan uudelleen. Opettajan asema verkko-oppimisympäristössä toimivalla kurssilla on haasteellinen. Hänen tehtävänsä on ylläpitää oppimisprosessia ja ohjata kaikkia jokaisen tarpeen mukaan. Ilman ohjaavaa palautetta verkko-opintojen eteneminen voi hidastua. Ohjauksen ja arvioinnin toteutuminen onkin suuri haaste verkko-opetuksessa.