Hiljainen tieto, oppimisen kohteena aikuisopiskelussa
Majuri, Jarkko (2008-04-28)
Majuri, Jarkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220874858-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220874858-6
Tiivistelmä
Aikuiskoulutus pyrkii vastaamaan nopeasti työelämän muutoksiin ja toimimaan työelämän kanssa limittäin. Oppiminen ja koulutus näyttäisivät olevan nyt erityisesti puheenaiheena niin yhteiskuntapolitiikassa kuin yritysten henkilöstöjohtamisessakin. Näkemysten mukaan se, miten tehokkaasti opimme määrää yhä selvemmin sen, miten menestymme – kansakuntana, yhteisönä tai yksilönä. Yhtä aikaa tiedon määrä lisääntyy nopeasti. Toisaalta toimintaympäristön muutokset ovat nopeita. On tärkeää tunnistaa niitä prosesseja, jotka johtavat tehokkaaseen ja merkitykselliseen oppimiseen. Tässä kehittämishankkeessa pyritään pääasiassa johdattamaan siihen, mitä on hiljainen tieto, mikä on sen osuus ammatillisessa osaamisessa ja miten se käytännössä vaikuttaa ammatilliseen aikuiskoulutukseen. Tätä pohtiessa sivutaan samalla laajemminkin tietoa, osaamista ja työssä oppimista. Lopputuloksen on tarkoitus toimia johdatuksena aiheeseen omassa työympäristössäni Jyväskylän aikuisopiston rakennus- ja talotekniikka-aloilla.