Kuvataiteen perusopetus Harjavallassa : uuden opetussuunnitelmanlaatiminen ja toiminnan kehittäminen
Arho,Anna (2006)
Arho,Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-149
Tiivistelmä
Kehitäämishankkeessa on paneuduttu taiteen perusopetukseen Harjavallassa. Päätavoitteena on ollut laatia Harjavallan kansalaisopistolle uusi kuvataiteen perusopetuksen opetussuunnitelma, joka tulee ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2006. Uusi opetussuunnitelma on laadittu Opetushallituksen uusien opetussuunnitelman perusteiden (2005) pohjalta. Uutta opetussuunnitelmaa on laadittu yhteistyössä lähiseudun muiden opistojen kanssa ja tavoitteena on ollut saada aikaan laadukas mutta joustava, pienen paikkakunnan resursseilla toteutettavissa oleva suunnitelma. Kehittämishankkeen yhteydessä on kiinnitetty huomiota myös muihin kehittämistä vaativiin osa-alueisiin Harjavallan taiteenperusopetuksessa. Näitä ovat mm. taiteen perusopetuksen tunnettavuus ja tiedottaminen, opetustilat, opettajien välinen yhteistyö sekä yhteistyö lähiseudun eri opistojen välillä. Tiedotusta on lisätty ja yhteistyöstä on keskusteltu eri osapuolten kanssa. Hankkeessa tuodaan myös esille taideopetuksen tavoitteita, pedagogisia periaatteita ja oppimiskäsitystä, joihin opetus perustuu. Kuvataiteen perusopetus ei ole aiemmin muodostunut vakaaksi ja säännölliseksi harrastusmuodoksi Harjavallassa ja kehittämistyölle oli suuri tarve. Uusi opetussuunnitelma selkeyttää monia asioita, mm. opetuksen laajuus ja kesto ovat nyt määritelty. Tämän kehittämishankkeen myötä kehittämistyö on saatettu Harjavallassa hyvään alkuun kaikilla tavoitelluilla osa-alueilla. The development project focused on basic art education in Harjavalta. The primary aim of the project was to develop a new curriculum for basic art education at Harjavalta adult education centre, to be deployed by 1 August 2006 at the latest. The curriculum isbased on the Finnish National Board of Education's new core curriculum (2005) and was developed in co-operation with other regional colleges with the aim of establishing a curriculum that provides both quality and flexibility yet is feasible to implement with the resources of a small town. The development project alsoobserved other areas of basic art education in the Harjavalta area that are in need of further development, including awareness and communication of basic art education, the teaching facilities, and cooperation between the teachers and other colleges in the region. As a result, communication has increased and co-operation has been discussed with various parties. The project also highlights the objectives of art education, the pedagogical principles and the concept of learning that is the foundation for the teaching. Basic art education has not previously become a stable and regular form of leisure activity in Harjavalta, and there is a distinct need for development. The new curriculum simplifies many things - for example, it defines the extent and the duration of the education. The development project is a good start to further developments in all objective areas in the Harjavalta region.