Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hankkeilla luodaan edellytyksiä uusille oppimisympäristöille

Leinonen, Maija (2009-06-23)

 
Avaa tiedosto
jamk_1245741175_8.pdf (49.07Kt)
Lataukset: 


Leinonen, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-06-23
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245741175-8
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, miten hankkeilla luodaan edellytyksiä uusille oppimisympäristöille ammattikorkeakoulussa. Tällöin uudella oppimisympäristöllä tarkoitetaan koulutuskäytäntöjä, jotka toteutetaan joko kokonaan tai osittain jollakin muulla tavalla kuin perinteisen luokkaopetuksen varassa. Oppimisympäristöä lähestytään ensisijaisesti fyysisen näkökulman perusteella, jolloin siihen kuuluvat toimintaympäristön rakennukset, tilat, kalusteet ja laitteistot. Kehittämisen taustalla on kuitenkin myös paikallinen näkökulma. Tarkasteltavien kolmen hankkeen avulla luodaan fyysisiä oppimisympäristöjä, siis perustaa ja rakenteita. Vuosina 2005 – 2007 Mikkelin ammattikorkeakoulussa toteutetut, kokonaiskustannuksiltaan n. 5,4 milj. euron kehittämishankkeet ovat laboratorioympäristö- ja verkostoitumishankkeita. Hankkeiden kimmokkeena on ollut täydellistä saneerausta tarvitsevien toimitilakiinteistöjen kehittäminen nykyisiä verkostoitumistarpeita ratkaiseviksi oppimisympäristöiksi. Tällaisissa kehittämishankkeissa haasteen muodostaa se, miten pystytään toteuttamaan hankeen rakenteelliset elementit huomioiden samalla hankkeen integraatio opetukseen. Käsiteltävien hankkeiden kohdalla opetuksen sisällöllinen kehittäminen on tapahtunut pääasiassa rakenteiden valmistumisen jälkeen, joten hankkeiden esittelyssä keskitytään rakenteiden luomiseen ja pohditaan lisäksi niiden alueellista vaikuttavuutta. Kehittämishankkeissa fyysiset toimitilat valmistuivat suunnitelmien mukaisesti. Ammattikorkeakoulun näkökulmasta näyttää siltä, että uudenlaisten oppimisympäristöjen tuomiin alueellisiin vaikutuksiin päästään hyvän ennakkosuunnittelun, verkostoitumisen ja eripituisten aikajänteiden huomioimisella suunnittelussa. Artikkeli julkaistaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarjassa julkaisussa OSAAMISEN MARKKINOILLA – avauksia ammatillisen opettajan työhön.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste