Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tietotekniikan koulutusohjelman opetussuunnitelman kehittäminen Savonia-AMK:n Tekniikan Kuopion yksikössä

Koistinen, Jussi (2007)

Avaa tiedosto
TMP.objres.492.pdf (661.9Kt)
Lataukset: 


Koistinen, Jussi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-501
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tutkittiin opetussuunnitelman kehittämistä tietotekniikan koulutusohjelmassa. Viitekehyksenä toimi kehittävän työntutkimuksen malli, jotasovellettiin opetussuunnitelmatyöhön. Tämä hanke on osa laajempaa opetussuunnitelmatyötä, joten hankkeessa toteutettiin vain osa kehittävän työntutkimuksen syklistä. Koulutusohjelman opetussuunnitelman sisältöä oli uudistettu muutama vuosi sitten, mutta uudistusta ei ollut tehty yhteistyössä yrityselämän kanssa. Tässä hankkeessa toteutettiin kyselytutkimus, jossa otantana oli Pohjois-Savon alueen IT-yrityksiä. Kyselyn ja kirjallisuusaineiston perusteella saatiin selville tulevan insinöörin ammatillisia ja yleisiä kvalifikaatioita. Lisäksi tietotekniikan koulutusohjelman opettajille toteutettiin haastattelututkimus, jossa kysyttiin, vastaavatko pedagogiset ratkaisut opetussuunnitelman tavoitteiden täyttymistä. Tutkimuksen perusteella opetussuunnitelman sisällöt vastaavat hyvin em. alueen tarpeita. Opetussuunnitelmassa on varsin hyvin edustettuna eri yritysten osaamistarpeet. Pedagogisia ratkaisuja tutkittaessa huomattiin niissä olevan kehittämisen tarvetta. Opetukselliset ratkaisut ovat hyvin perinteisiä, joissa ei sinällään ole mitään vikaa. Sen sijaan projektiosaamista, vuorovaikutustaitoja, innovatiivisuutta ja luovuutta pedagogiset järjestelyt eivät tue parhaalla mahdollisella tavalla. Valitettavasti samalla kun pedagogisille ratkaisuille olisi yhä enemmän tarvetta, vähenevät opetukseen varatut resurssit vuosi vuodelta.
 
In this project development of curriculum of information technology degree programme was studied. Development was carried out according to a developmental work researchmodel. This work is part of much larger project and that is why only small part of developmental work research cycle was accomplished. Curriculum of information technology degree programme was renewed few years agobut not in cooperation with local IT companies. In this project questionnaire for localIT companies was sent to get information of what to teach for future engineers. Based on theinquiry and literature generic and professional competences were discovered. There were also inquiries for teachers to find out whether pedagogic solutions were good enough to fulfill objectives of curriculum. Based on the study contents of curriculum meet well to the IT companies' requirements. Instead pedagogic solutions have need for further development. There were no big problems with educational methods and they were quite traditional. Instead educational methods do not support project work, interaction, innovative and creativity.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste