Aikuisten kuvataideopetuksen kehittäminen Seinäjoen kansalaisopistossa
Laasonen, Tiina (2007-05-10)
Laasonen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183454819-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183454819-9
Tiivistelmä
Kehittämishankeraportti käsittelee kuvataiteen aikuiskoulutuksen kehittämistä Seinäjoen kansalaisopistossa. Vaikka opiskelu vapaan sivistystyön parissa on nonformaalia, opetuksen tason pitää vastata kaikkien opiskelijoiden tarpeita. Kaikessa koulutuksessa tulisi ottaa huomioon elinikäisen oppimisen edellytykset. Aikuiskoulutuksella pyritään kaikille yhtäläiset mahdollisuudet tietämyksen kohentamiseen, virkistäytymiseen ja elinikäiseen oppimiseen. Aikuiskoulutuksen tarkoituksen tulisikin olla ihmisen harmonia ja kukoistaminen sekä ihmisen luovien voimavarojen esiin nostaminen nykyajan yhteiskunnan ja työyhteisöjen vaatimukset huomioon ottamalla. Kehittämishankkeen lähtökohtana oli selvittää, miten kuvataiteen aikuiskasvatusta voidaan kehittää Seinäjoen kansalaisopistossa ja tarvitaanko oppilaitoksessa kuvataiteen opetuksen opetussuunnitelma. Kehittämishanke rajattiin koskemaan piirustuksen, maalauksen, grafiikan, kuvanveiston ja keramiikan aikuisopetusta. Seinäjoen kansalaisopistossa opiskeli yli 200 kuvataiteen opiskelijaa lukuvuonna 2006 – 2007 ja työskenteli useita kuvataiteilijoita kuvataiteen opettajina. Kehittämishankkeessa tutkittiin Seinäjoen kansalaisopistossa kuvataidetta opiskelevien ja opettavien mielipiteiden pohjalta kuvataiteen opetuksen kehittämismahdollisuuksia. Lisäksi hankkeen aikana haastateltiin taiteilijajärjestöjen edustajia ja tehtiin benchmarking- vierailu Jyväskylän seudun kansalaisopistoon. Kehittämishankkeen tuloksena pyritään kehittämään kuvataiteen opetusta vastaamaan kuvataiteen opetuksen valtakunnallista suositusta. Opetussuunnitelman laatiminen aikuiskoulutuksen kuvataideopetuksen raameiksi antaa opetustyössä pohjan myös taiteellisen oppimisprosessin liittämiselle osaksi kuvataideopetusta.