Tilastollisen laadun arviointi liiketalouden koulutusohjelman opinnäytetöissä
Tuuri, Hannu (2007-11-12)
Tuuri, Hannu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-12
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202889060-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202889060-6
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen päätavoitteena oli selvittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman opinnäytetöiden tilastollista laatua vuonna 2006 valmistuneissa opinnäytetöissä. Toisaalta hankkeen tavoitteena oli myös muodostaa laadun arvioimiseksi tilastollisen laadun peruskriteeristö, jota voitaisiin jatkossa pitää suosituksena opinnäytetöiden sisältöön. Laaditun kriteeristön mukaisesti arvioitiin 24 opinnäytetyötä; noin 80 % liiketalouden koulutusohjelmasta vuonna 2006 valmistuneista tilastollisen tutkimuksen sisältäneistä töistä. Opinnäytetöiden arviointi osoitti töiden tilastollisessa laadussa olevan suuria eroja. Opinnäytetöistä 42 % sai tilastollisen laadun kokonaisarvioinnissa hyvän tai erinomaisen arvosanan. Tyydyttävän kokonaisarvosanan sai 46 % töistä. Nämä tyydyttäviksi arvioidut työt olivat tutkimukselliselta osuudeltaan toteutettu muutoin kohtuullisen hyvin, mutta niissä esiintyi melko runsaasti pieniä puutteita ja virheitä. Opinnäytetöistä 12 % arvioitiin tilastolliselta osuudeltaan sisältävän ”erittäin suuria puutteita/virheitä” tai ”melko suuria puutteita/virheitä”. Yleisesti eniten puutteita havaittiin tulosten käsittelyssä, esittämisessä ja tulkinnassa, mutta usein myös aineiston hankintaan liittyvissä asioissa. Luonteenomaista tilastolliselta laadultaan puutteellisille töille oli kriittisen tarkastelun puuttuminen tilastollisen tutkimusosion eri vaiheissa, erityisesti johtopäätöksiä tehtäessä. Lisäksi, mikäli töissä oli käytetty tilastollisia analyysimenetelmiä tai testejä, oli niiden käytössä yleensä karkeita virheitä tai epäselvyyksiä. Opinnäytetöiden arviointi osoitti melko suuressa osassa Seinäjoen ammattikorkeakoulun liikealan opiskelijoiden opinnäytetöitä olevan tilastollisessa laadussa ja siten koko työn laadussa selkeästi parannettavaa. Kehittämishankkeen tulosten pohjalta on mahdollista kehittää opinnäytetöiden sisältöä huomioimalla ohjauksessa paremmin tilastollisen laadun peruskriteerejä.