Ryhmäyttäminen ohjaajan työkaluna
Lähteenmäki, Sari (2007-10-21)
Lähteenmäki, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-10-21
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196685534-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196685534-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli laatia ryhmäyttämissuunnitelma opintojen alkuun sekä myöhäisempiin vaiheisiin ammatillisessa koulutuksessa aloittaville sekä jatkaville opiskelijoille. Opintojen alkuvaiheessa ryhmäyttämisen tavoitteena on opiskelijoiden tutustuminen toisiinsa, oman paikan löytäminen sekä ryhmäytyminen, sitoutuminen ja kiinnittyminen opintoihin ja sekä ryhmään. Alkuvaiheessa tavoitteena on poissaolojen ja keskeyttämisten vähentäminen. Opintojen edetessä tavoitteena on vuorovaikutus-, ongelmanratkaisutaitojen, luottamuksen ja yhteistyötaitojen vahvistaminen ja kehittäminen, ja tätä kautta opintojen keskeyttämisen vähentäminen. Hankkeessa tarkastelin erilaisia ryhmään liittyviä ilmiöitä kuten ryhmän kehitysvaiheita, vuorovaikutusta, ryhmä suhteita sekä rooleja ryhmässä, jotka vaikuttavat ryhmäytymiseen sekä ohjaajan tehtäviä ryhmän eri kehitysvaiheissa. Ryhmäytyspäivät suunnittelin toteutettavaksi heti opintojen alussa, ja ryhmäytysprosessia jatketaan ammattityön ja luokanvalvojan tuntien puitteissa. Opintojen myöhemmissä vaiheissa esim. työssäoppimisjakson tai pitkän loman jälkeen, on hyvä käyttää ryhmäyttämisharjoituksia ryhmän uudelleen kiinteyttämiseen, motivoimiseen ja sitouttamiseen. Tätä varten olen koonnut erilaisia harjoitteita, jotka liittyvät vuorovaikutukseen, yhteistoimintaan, luottamukseen sekä ongelmanratkaisuun. Lopuksi nostan esille niitä tärkeitä tekijöitä, jotka mielestäni ovat merkityksellisiä onnistuneelle ryhmäyttämiselle, ja mikä merkitys ohjaajalla siinä on. Tärkeimpiä tekijöitä onnistuneessa ryhmäyttämisessä ovat ohjaajan oma toiminta, hyvän ja turvallisen ilmapiirin luominen, tasapuolinen vuorovaikutus, tasapuolisuus sekä luottamuksellisuus. Ammatillisessa koulutuksessa ollaan tällä hetkellä ymmärtämässä ryhmäyttämisen merkitys yhtenä opintojen keskeyttämistä vähentävänä tekijänä, ja siihen ollaankin etsimässä erilaisia toteuttamistapoja.