Opinto-ohjaussuunnitelman laatiminen Kajaanin Lyseon yläkoululle
Lukkari, Petteri (2006)
Lukkari, Petteri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-303
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia Kajaanin lyseon oppilaanohjaukseen yhtenäinen ohjaussuunnitelma, jossa määritellään oppilaanohjauksen tavoitteet, ohjauksen toiminnot ja opintoohjaajan tehtävät. Oppilaanohjaukseen kuuluvien sisältöjen, tavoitteiden ja ohjauksellisten toimintaperiaatteiden osalta noudatetaan valtakunnallisen opetussuunnitelman määräyksiä. Ohjauksellista toimintaa on selkeytetty ohjauksen aiheen, vastuuhenkilöiden ja tavoitteiden vuosiluokittaisella määrittelyllä. Kaikkien opettajien tehtävänä on oppilaan kasvun ja kehittymisen tukeminen. Opinto-ohjauksen käytänteissä pyritään entistä enemmän opiskelijakeskeisyyteen ja siihen, että ohjattava pystyy nykyistä paremmin sitomaan opiskeluaan ja uraansa koskevat päätökset omaan elämänkenttäänsä. Ohjaussuunnitelmassa painotetaan henkilökohtaista ohjausta ja ohjauskeskusteluiden merkitystä ohjauksessa. Opinto-ohjaajan roolissa korostuu ohjauskeskusteluiden sisällön jatekniikan hallinnan tärkeys, jotta ohjaukselle asetettuihin tavoitteisiin päästään. The aim of this paper was to produce a counselling plan which defines the goals and practises of counselling as well as the tasks of a study counsellor. The contents, aims and practises of guidance are defined in the nationwide curriculum. Guidance practises have been clarified by defining the topics, persons responsible and aims for each age class. Supporting the pupil's growth and development belongs to every teacher. Guidance practises aim more and more to set the pupils to central position and to the pupils to beable to connect the decisions they make concerning their studies and careers to their own life.The counselling plan emphasizes personal guidance and guidance discussions. In the role of the counsellor the contents of guidance discussions and techniques are emphasized. Thus the aims of guidance can be reached.