Kotitalousopetuksen opiskelijoiden sijoittuminen: opinto-ohjauksen vaikuttavuuden arviointia
Vanninen, Päivi (2009-03-18)
Vanninen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-03-18
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238996219-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238996219-8
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli saada tietoa Kuopion talouskoulun kotitalousopetuksen (talouskoulun) syksyllä 2008 suorittaneiden opiskelijoiden sijoittumisesta. Samalla tarkasteltiin koulutuksen aikana annettavan opinto-ohjauksen vaikuttavuutta ja opiskelijoiden kokemuksia saamastaan opintoohjauksesta. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden mielikuvia kotitalousopetuksesta sekä heidän kokemuksiaan kotitalousopetuksen hyödyistä. Kysely toteutettiin posti- /internet-kyselynä. Syksyllä 2008 kotitalousopetuksesta (talouskoulusta) valmistuneista opiskelijoista 49 % vastasi kyselyyn. Vastaajista peräti puolet, suurin osa peruskoulupohjaisia, oli työttömänä vastausajankohtana. Opiskelemassa oli 32 % ja töissä 14 % vastaajista. Vastaajat kokivat pääosin saaneensa riittävästi opinto-ohjausta. Muutamat opiskelijat olisivat kaivanneet lisää henkilökohtaista ohjausta, samoin kuin tietoa muusta ammatillisesta koulutuksesta. Koulutuksen monipuolisuus, valinnaiset opinnot ja käytännönläheisyys muuttivat opiskelijoiden mielikuvaa kotitalousopetuksesta (talouskoulusta) koulutuksen aikana erittäin positiiviseksi. Vastaajat kokivat kotitalousopetuksen hyödyntäneen heitä arkielämässä. Lisäksi kotitalousopetus (talouskoulu) hyödytti valmistuneita opiskelijoita mm. sosiaali- ja terveysalan, sekä matkailu- ja ravitsemisalan opinnoissa sekä työelämässä. Kotitalousopintoja (talouskoulua) markkinoitaessa olisikin hyödyllistä tiedottaa monipuolisesti valinnaiskurssitarjonnasta, opintojen sisällöistä, kotitalousopintojen osaamisen tunnustamisen hyödyntämisestä sekä peruskoulupohjaisten opiskelijoiden saamasta kolmesta valintapisteestä toisen asteen ammatilliseen koulutukseen haettaessa.