Aikuisoppijaa ohjaamassa : näyttötutkinnon henkilökohtaistamisen käytännön järjestelyt
Vellonen, Tiina (2008-11-26)
Vellonen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-26
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235731435-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235731435-2
Tiivistelmä
Henkilökohtaistamisen määräys astui voimaan keväällä 2007. Sen mukaan aikuisopiskelijan aiempi osaaminen on otettava huomioon näyttötutkintoon hakeutumisessa, tutkinnon suorittamisessa sekä ammattitaidon hankkimisessa. Lähtökohtana on aikuinen oppijana ja ohjattavana. Tämä kehittämishanke sivuaa koulutusalan useampaa näyttötutkintoa. Tässä kehittämishankkeessa kuvataan Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston aikuiskoulutuksen henkilökohtaistamisen kehittämistä yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon koulutusalalla. Kehittämisen kohteina ovat kahden ammattitutkinnon järjestämissopimuksen laatimisprosessit sekä näyttötutkinnon henkilökohtaistamisen prosessi. Työn runkona on tutkintotoimikunnalle lähetetty järjestämissopimus järjestämissuunnitelmineen. Sen ydinkohta on tutkinnon henkilökohtaistaminen, näyttöympäristöt ja tutkintotilaisuuden arviointi. Raportissa kuvataan lisäksi sitä, kuinka työelämän arvioijia koulutettiin arviointiin. Keskeisiä asioita näyttötutkinnossa ovat henkilökohtaistamisen eri vaiheet. Hakeutumisvaiheen henkilökohtaistaminen tarkoittaa käytännössä suurta ohjauksellisesta panosta. Se näkyy erilaisina lähtötason osaamiskartoituksina, henkilökohtaismisasiakirjoina sekä henkilökohtaisina keskusteluina.