Opinto-ohjaussuunnitelma : Keuda Mäntsälä Lukkarinpolku
Repo, Sirpa (2008-05-30)
Repo, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1222251483-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1222251483-0
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia opinto-ohjaussuunnitelma Keski-Uudenmaan ammattiopiston (Keuda) Mäntsälän Lukkarinpolun yksikköön. Tavoitteena oli määritellä ja jäsentää opinto-ohjauksen organisointia, toimintatapoja ja vastuuhenkilöitä. Tämän kautta oli tarkoitus selkiyttää ohjaustoimintaa sekä luoda perustaa opinto-ohjauksen suunnitelmalliselle kehittämiselle. Ammatillisen koulutuksen opinto-ohjauksessa on todettu olevan vakavia puutteita. Kehittämishankkeen tavoitteena oli ohjauksen laadun parantaminen Lukkarinpolun yksikössä ja perustan luominen ohjauksen jatkuvalle arvioinnille. Käytännön toimenpiteiden taustoitus ja pohdinta sijoitettiin tietopuoliseen osuuteen. Tietopuolisessa taustassa tarkasteltiin kirjallisuuden pohjalta ohjauksen säädösperustaa, tavoitteita, sisältöalueita sekä ohjauksen nykytilaa ja tulevia haasteita. Varsinaiseen ohjaussuunnitelmaan kirjattiin selkeitä ohjeita opintoohjauksen toteuttamiseksi käytännössä. Suunnitelma laadittiin myös kertomaan opiskelijalle, mitä hänellä on oikeus odottaa opinto-ohjaukselta opintopolun eri vaiheissa. Opinto-ohjaussuunnitelman perusteella voitiin todeta, että Lukkarinpolun opinto-ohjaus on järjestetty pääosin keskitetyn mallin mukaisesti, jolloin ohjauksen toteuttaminen on pääasiassa opinto-ohjaajan vastuulla. Opinto-ohjauksen haasteiden todettiin liittyvän suurelta osin juuri ohjauksen keskittämiseen. Nykyisessä mallissa on vaarana, että opinto-ohjaus ei kata riittävästi kaikkia ohjauksen osa-alueita. Elinikäisen oppimisen vaatimukseen liittyvä oppimaan oppimisen ohjaus on erityisesti vaarassa jäädä liian vähäiseksi. Oppimaan oppimisen ohjausta on jatkossa kehitettävä siten, että sen ohjaus on pääasiassa opetushenkilöstön vastuulla.