Ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoiden ohjaustarpeet
Oikarinen, Pia (2007)
Oikarinen, Pia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-524
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoiden ohjausta ja heidän ohjaustarpeitaan. Kehittämishankkeessa tarkasteltiin opintojen ohjauksen linjauksia ja sitä, miten opintojen ohjaus näyttäytyy Oulun seudun ammattikorkeakoulussa ja ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Tutkimuskysymyksinä kysyttiin, minkälaista ohjausta opiskelijat olivat saaneet ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ja minkälaista ohjausta he olivat kaivanneet. Tutkimusjoukko muodostui opintonsa vasta aloittaneiden opiskelijoiden ryhmästä ja ryhmästä juuri opintonsa päättäneistä opiskelijoista. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksena. Tulosten perusteella voitiin todeta, että opiskelijat saavat halutessaan opintoohjausta opintojen kaikissa vaiheissa ja opettajaopiskelijoiden opintojen ohjaukseen osallistuvat kaikki henkilöstöryhmät. Jokaisella opiskelijalla on myös mahdollisuus saada henkilökohtaista opintojen ohjausta. Useat opiskelijat kokivat, että tiedottaminen ja neuvonta on järjestetty niin hyvin ja kattavasti, ettei tarvetta henkilökohtaiseen ohjaukseen ole. Tulevaisuuden haasteina on laatia opintojen ohjauksen suunnitelma sekä henkilöstöryhmien välisen työjaon selkiyttäminen ohjauksen parantamiseksi. The aim of the development project was to clarify the counselling of the students of School of Vocational Teacher Education and their needs for counselling. The objective was to analyse the definitions of policy of the counselling and how the counselling appears in Oulu University of Applied Sciences and in School of Vocational Teacher Education. The research problems were the following: what kind of counselling the students had got as a student in School of Vocational Teacher Education and what kind of counselling they had wanted or needed. The data was collected as a questionnaire survey from two groups of students. One group was at the beginning of the studies and the other group had just graduated. The results suggest that the students get counselling at different stages of the studies and all the staff groups participate in the counselling of the studies. Every student has also an opportunity to get the personal counselling of studies. Several students experienced that the guidance and counselling have been arranged so comprehensively that there is no need for personal counselling. The future challenges of the study counselling are to develop the plan of guidance and counselling. There is also need to clarify and organise the responsibilities of the staff which participates in the counselling.