Osaaminen tutkinnoksi : käsi- ja taideteollisuusalan aikuisten tutkinnon suorittajien henkilökohtaisten opinpolkujen mahdollisuudet ja haasteet sekä ohjaustarpeet
Tammikari, Satu (2007-05-13)
Tammikari, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-13
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183642389-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183642389-5
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa käsitellään käsi- ja taideteollisuusalan aikuisopiskelijoiden ohjauspolkujen ohjaustarpeita ja haasteita. Alan haasteita ja monimuotoisuutta selvitetään, jotta muodostuu kuva sen laaja-alaisuudesta. Levittäytyminen monille yhteiskunnan eri aloille haastaa koulutuksen ja tutkintojen järjestäjät erilaisten haasteiden äärelle. Henkilökohtaistaminen ja Aikuisopiskelun henkilökohtaistaminen -projekti on avannut mahdollisuuksia kouluttaa erilaisia alan ammattilaisia, joilla on todelliset mahdollisuuden työllistyä alalla. Oppilaitoksella on työvälineinään erilaisia mahdollisuuksia huomioida opiskelijoidensa henkilökohtaiset oppimisen ja tutkinnon suorittamisen haasteet. Lainsäädännön muutokset ovat jäsentäneet aikuiskoulutuksen toimintatapoja ja siten vahvistaneet henkilökohtaistamisen roolia. Kehittämishankkeen tuloksena todetaan, että osaamisen tunnistaminen ja henkilökohtaistaminen on aikuiskoulutuksen haasteita nyt ja tulevaisuudessa. Aikuisten opintojen ohjaamisessa on osattava tunnistaa erilaista osaamista, toimintatapoja on monipuolistettava ja kehitettävä huomioiden jokaisen henkilökohtaiset ohjaustarpeet. Tutkintojärjestelmää tulee kehittää joustavammaksi, tutkintojen rajat eivät saa olla este tutkinnon suorittamiselle. Työelämän muutokset tulee ottaa huomioon tutkintoja kehitettäessä.