Kirppu - toimenpide ehdotuksia Sisälähetysseuran oppilaitoksen hyvinvointisuunnitelman laatimiseksi
Kaartti, Pirkko; Koskelo, Virpi (2006)
Kaartti, Pirkko
Koskelo, Virpi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-333
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli käynnistää hyvinvointisuunnitelman kehittämistyö Sisälähetysseuran oppilaitoksessa. Työn tavoitteena oli kartoittaa Sisälähetysseuran oppilaitoksen opiskelijahuollon tilanne sekä selvittää sen keskeisimmät kehittämiskohteet. Kartoituksen pohjalta oli tavoitteena laatia toimintamalli oppilaitoksen hyvinvointisuunnitelman rakentamiseksi. Työnteoreettisena lähtökohtana käytettiin Konun (2002) tutkimukseen perustuvaa koulun hyvinvointimallia. Työssä kerättiin tietoa oppilaitoksen hyvinvointisuunnitelman rakentamista ohjaavista suosituksista sekä opiskelijoille tehdystä hyvinvointiprofiili kyselyn tuloksista. Hyvinvointiprofiili kyselyyn vastasi 45 toisen opiskeluvuoden opiskelijaa. Kysely toteutettiin sähköisesti oppitunnin aikana. Kerätyn tiedon perusteella laadittiin toimintamalli Sisälähetysseuran oppilaitoksen hyvinvointisuunnitelman rakentamiseksi. Toimenpide- ehdotukset muotoiltiin yhdistellen tietoa hyvinvointiprofiilin kyselyn tuloksista, tutkimuksissa ja muissa julkaisuissa esitetyistä opiskelijahuollon kehittämiskohteista sekä Sisälähetysseuran oppilaitoksen opiskelijahuoltotyöryhmässä käydyistä keskusteluista. Toimenpide-ehdotukset eivät ole konkreettisia toimintaohjeita, vaan ne tarjoavat lähtökohdan Sisälähetysseuran oppilaitoksen opiskelijahuollon kehittämiselle. The aim of the study was to start developing a well-being plan in the College of the Home Mission Society of the Church of Finland. The aim was to chart the situation ofthe student welfare and the central demands for development. The information received was then to be used as basis for creating the model of procedure for developing the well-beingplan. The theoretical basis was the School Well-being Profile by Konu (2002) research work. Data was gathered on the recommendations which guide the planning of the well-being plan of the college, as well as on the information received through the Student Well-being Profile inquiries. The well-being profile inquiry was answered by 45 second-year students. The inquiry was realized electronically during a lesson. The action model for developing the well-being plan in the College of the Home Mission Society was made based on the data collected. The suggestions were formed using the information gathered from the inquiry, research and other publications where the development of student well-being have been presented, as well as the student welfare group conversations in the college. The suggestions for procedures are not concrete instructions, but offer a starting point for developing the student welfare in the College of the Home Mission Society of the Church of Finland