dc.contributor.author | Leppänen, Heli | |
dc.date.accessioned | 2010-09-16T10:20:02Z | |
dc.date.available | 2010-09-16T10:20:02Z | |
dc.date.issued | 2007-10-20 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/20348 | |
dc.description.abstract | Kotkan lyseon lukion ammattikoulu/lukion opinto-ohjaussuunnitelman ensimmäisen osan keskeisimpänä tavoitteena on osoittaa toimijoiden opinto-ohjauksellinen työnjako. Ammattikoulu/lukio on ollut jatkuvien muutosten kohteena – jaksojärjestelmän muutokset, hallinnolliset sekä henkilöstöön liittyvät muutokset. Toimijoiden ohjauksellinen työnjako on ollut jäsentymätöntä tilanteesta johtuen, ja tämän kehittämishankkeen avulla haluttiin tehdä toimijoiden ohjauksellista työnjakoa näkyväksi. Opinto-ohjauksen kehittäminen on ammattikoulu/lukiossa alkutaipaleella, ja kattavan opinto-ohjaussuunnitelman laatiminen on kehittämistyön tavoitteena. Tässä opinto-ohjaussuunnitelman osassa on määritelty ohjauskäsitettä, opinto-ohjauksen tavoitteita sekä ohjauksen taustalla olevaa lainsäädäntöä, joiden pohjalta toimijoiden ohjauksellinen työnjako lukiossa määräytyy. Tavoitteena on sitouttaa henkilöstöä toteuttamaan lain velvoitetta koko henkilöstön osallistumisesta opinto-ohjaukseen. Opiskelijoille on myös tarpeen tehdä selväksi, millaisiin ohjauksellisiin palveluihin he ovat oikeutettuja, ja kenen puoleen tarvittaessa kääntyä. Edelleen henkilöstöä haastetaan pohtimaan oppilaitoksen arvoja ja toimintakulttuuria, ja niiden näkymistä konkreettisesti työssä. Yhteisten pelisääntöjen avulla kehitetään yhteisöllisyyden kehittymistä työyhteisössä. Opinto-ohjaussuunnitelman tähän osaan on kirjattu ne ohjaukselliset työtehtävät, jotka tällä hetkellä ovat tiedossa ja selkeästi määriteltävissä. Opinto-ohjauksen kehittämistyö jatkuu ammattikoulu/lukiossa, ja esimerkiksi ohjauksen seuranta ja arviointi ovat tulevaisuuden kehittämiskohteita. Samoin ohjauksen resurssointiin liittyvät kysymykset tulevat käsiteltäviksi käytännön kokemuksen myötä. | fi |
dc.description.abstract | The aim of the development project was to prepare the first part of a study counselling plan for upper secondary school in Etelä-Kymenlaakso Voctional College. This part of the counselling plan specifies the aims in counselling as well as who does what and when. The concepts of counselling were first defined for the development project. In addition the description of the counselling in upper secondary school was given. According to the law the whole staff in upper secondary school takes part in counselling. The aim of this development project was to show clearly the counselling tasks of the staff and promote commitment to the counselling work. The contents and main schedules of counselling were introduced in the timetable of counselling tasks. Work on study counselling plan will continue from the autumn of 2007 onwards. Adequately functioning counselling needs constant evaluation and developing. For that purpose feedback from students and staff will be collected annually and the plan will be altered accordingly. | en |
dc.format.extent | 131 KB, 2 s. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | |
dc.publisher | JAMK University of Applied Sciences | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal
use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Kotkan Lyseon lukion ammattikoulu/lukio toimijoiden opinto-ohjauksellinen työnjako : opinto-ohjaussuunnitelman osa | fi |
dc.title.alternative | Counselling tasks of the staff in upper secondary school in Etelä-Kymenlaakso Vocational College - part of the study counselling plan in upper secondary school | en |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.organization | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | fi |
dc.subject.ysa | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.ysa | ammatilliset oppilaitokset | |
dc.subject.ysa | toisen asteen koulutus | |
dc.subject.ysa | lukio | |
dc.subject.ysa | lyseot | |
dc.subject.ysa | opinto-ohjaus | |
dc.subject.ysa | suunnitelmat | |
dc.subject.ysa | lait | |
dc.subject.ysa | asetukset | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jamk-1196684904-3 | |
dc.contributor.organization | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education| | |
dc.subject.discipline | Opinto-ohjaajankoulutus | |