Näytä suppeat kuvailutiedot

Kotkan Lyseon lukion ammattikoulu/lukio toimijoiden opinto-ohjauksellinen työnjako : opinto-ohjaussuunnitelman osa

Leppänen, Heli (2007-10-20)

dc.contributor.authorLeppänen, Heli
dc.date.accessioned2010-09-16T10:20:02Z
dc.date.available2010-09-16T10:20:02Z
dc.date.issued2007-10-20
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/20348
dc.description.abstractKotkan lyseon lukion ammattikoulu/lukion opinto-ohjaussuunnitelman ensimmäisen osan keskeisimpänä tavoitteena on osoittaa toimijoiden opinto-ohjauksellinen työnjako. Ammattikoulu/lukio on ollut jatkuvien muutosten kohteena – jaksojärjestelmän muutokset, hallinnolliset sekä henkilöstöön liittyvät muutokset. Toimijoiden ohjauksellinen työnjako on ollut jäsentymätöntä tilanteesta johtuen, ja tämän kehittämishankkeen avulla haluttiin tehdä toimijoiden ohjauksellista työnjakoa näkyväksi. Opinto-ohjauksen kehittäminen on ammattikoulu/lukiossa alkutaipaleella, ja kattavan opinto-ohjaussuunnitelman laatiminen on kehittämistyön tavoitteena. Tässä opinto-ohjaussuunnitelman osassa on määritelty ohjauskäsitettä, opinto-ohjauksen tavoitteita sekä ohjauksen taustalla olevaa lainsäädäntöä, joiden pohjalta toimijoiden ohjauksellinen työnjako lukiossa määräytyy. Tavoitteena on sitouttaa henkilöstöä toteuttamaan lain velvoitetta koko henkilöstön osallistumisesta opinto-ohjaukseen. Opiskelijoille on myös tarpeen tehdä selväksi, millaisiin ohjauksellisiin palveluihin he ovat oikeutettuja, ja kenen puoleen tarvittaessa kääntyä. Edelleen henkilöstöä haastetaan pohtimaan oppilaitoksen arvoja ja toimintakulttuuria, ja niiden näkymistä konkreettisesti työssä. Yhteisten pelisääntöjen avulla kehitetään yhteisöllisyyden kehittymistä työyhteisössä. Opinto-ohjaussuunnitelman tähän osaan on kirjattu ne ohjaukselliset työtehtävät, jotka tällä hetkellä ovat tiedossa ja selkeästi määriteltävissä. Opinto-ohjauksen kehittämistyö jatkuu ammattikoulu/lukiossa, ja esimerkiksi ohjauksen seuranta ja arviointi ovat tulevaisuuden kehittämiskohteita. Samoin ohjauksen resurssointiin liittyvät kysymykset tulevat käsiteltäviksi käytännön kokemuksen myötä.fi
dc.description.abstractThe aim of the development project was to prepare the first part of a study counselling plan for upper secondary school in Etelä-Kymenlaakso Voctional College. This part of the counselling plan specifies the aims in counselling as well as who does what and when. The concepts of counselling were first defined for the development project. In addition the description of the counselling in upper secondary school was given. According to the law the whole staff in upper secondary school takes part in counselling. The aim of this development project was to show clearly the counselling tasks of the staff and promote commitment to the counselling work. The contents and main schedules of counselling were introduced in the timetable of counselling tasks. Work on study counselling plan will continue from the autumn of 2007 onwards. Adequately functioning counselling needs constant evaluation and developing. For that purpose feedback from students and staff will be collected annually and the plan will be altered accordingly.en
dc.format.extent131 KB, 2 s.
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.publisherJAMK University of Applied Sciencesen
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleKotkan Lyseon lukion ammattikoulu/lukio toimijoiden opinto-ohjauksellinen työnjako : opinto-ohjaussuunnitelman osafi
dc.title.alternativeCounselling tasks of the staff in upper secondary school in Etelä-Kymenlaakso Vocational College - part of the study counselling plan in upper secondary schoolen
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulufi
dc.subject.ysaammatillinen koulutus
dc.subject.ysaammatilliset oppilaitokset
dc.subject.ysatoisen asteen koulutus
dc.subject.ysalukio
dc.subject.ysalyseot
dc.subject.ysaopinto-ohjaus
dc.subject.ysasuunnitelmat
dc.subject.ysalait
dc.subject.ysaasetukset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jamk-1196684904-3
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education|
dc.subject.disciplineOpinto-ohjaajankoulutus


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot