Opinto-ohjaus Lapuan kristillisessä opistossa ammatillisessa peruskoulutuksessa
Väkiparta, Ritva (2006)
Väkiparta, Ritva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-321
Tiivistelmä
Kehittämishankeen tavoitteena oli laatia opinto-ohjaussuunnitelma Lapuan kristilliseen opistoon ammatillisessa peruskoulutuksessa käytettäväksi. Ohjaussuunnitelma laadittiin lapsi- ja perhetyön perustutkinnossa toteutettavaksi. Tavoitteena oli perehtyä ammatillisen peruskoulutuksen opinto-ohjaukseen ja sentaustalla vaikuttaviin tekijöihin valtakunnallisella ja paikallisella tasolla. Kehittämishankkeen aineiston keräys suoritettiin aikaisempien toimintatapojen, toimintaohjeiden jaopettajien kokousten pohjalta. Lisäksi opiskelijoille ja opinto-ohjauksen toimijoille suoritettiin kysely, jonka avulla selvitettiin ohjauksen riittävyyttä ja tehtävien jakautumista ohjauksen toimijoiden kesken. Tulosten perusteella koostettiin ohjauksen nykyiset toimintakäytänteet. Opinto-ohjaussuunnitelma kertoo mitä oppilaitoksessa tehdään, milloin tehdään ja kuka tekee. Hyvän opinto-ohjauksen toteuttaminen edellyttää hyvää ja huolellista suunnittelua. Ohjauksen riittävyys ja sisältö ovat oppilaitokselle haastavia tehtäviä. Tämä työ toimii oppilaitoksessa pohjana entistä paremman opinto-ohjauksen kehittämiselleja toteuttamiselle The aim of this developing project was to form a planning of guidance and councelling to be used in the Lapua christian institute in vocational upper secondary education and training. The guidance and counselling plan was made for study programme in child care and education and family welfare. The aim of this project was to find out the main points of guidance practices at a local and national level at the vocational upper secondary education and training. The material was gathered according to former practises, instructions and teachers meetings. Furthermore there was also a questionaire for students and those who realize the guidance. The purpose of this questionaire was to find out what is the sufficienty of the guidance and what is done and who does it. The planning of guidance practises were built by using the results of the project. The guidance and counselling plan specifies what is done in the scool, when it is done, and who does it. Good guidance and counselling requires good and through planning. The amount and the content of counselling are very challenging questioins for the school. This work acts as a starting point for developing a better counselling.