Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

NLP:n hyödyt ohjauksellisessa vuorovaikutustilanteessa

Vahvaselkä, Tiina (2007-11-12)

 
Avaa tiedosto
jamk_1197271329_0.pdf (224.9Kt)
Lataukset: 


Vahvaselkä, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-12
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197271329-0
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tarkasteltiin ohjauksellista vuorovaikutusta opinto-ohjaajan työssä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisen viitekehyksen ja millaisia käytänteitä neurolingvistinen ohjelmointi (NLP) tarjoaa ohjaukselliseen vuorovaikutukseen. Hankkeen tietolähteitä olivat NLP:tä ja ohjausta käsittelevä kirjallisuus, NLP:hen perehtyneiden asiantuntijoiden ja kokeneiden opinto-ohjaajien haastattelut sekä kirjoittajan omat kokemukset. Hanke eteni teorian opiskelun, soveltamiskokeiluiden ja prosessikirjoittamiseen tiiviisti liittyneen reflektion kautta. Tulosten mukaan NLP soveltuu hyvin opinto-ohjaajan työn viitekehykseksi vaativiinkin vuorovaikutustilanteisiin. Viitekehyksen omaksuminen on kuitenkin hitaasti etenevä henkilökohtainen kasvuprosessi, joka edellyttää ensisijaisesti NLP:n perusolettamusten omaksumista. Perusolettamusten tueksi on mahdollista johtaa erilaisia vuorovaikutusta edistäviä tekniikoita. Lisäksi on suositeltavaa soveltaa NLP:n asiantuntijoiden kehittämiä loogisten tasojen mallia ja tavoite-palaute-joustavuus –mallia. Parhaiten NLP on omaksuttavissa kokemuksellisen oppimisen kautta pätevän kouluttajan ohjauksessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste