Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskeluvalmiuksien kehittämispäivä oppisopimusopiskelijoille

Vuollet, Jukka (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.193.pdf (108.5Kt)
Lataukset: 


Vuollet, Jukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-188
Tiivistelmä
Työni tarkoituksena oli luoda opiskeluvalmiuksien kehittämispäivä Oulun seudun ammattiopiston oppisopimusopiskelijoille. Lähtökohtana kehittämispäivälle oli oppisopimusopiskelun erilaiset opiskeluvalmiudet verrattuna opiskelijoiden aiempiin koulutuskokemuksiin. Oppisopimusopiskelu on itsenäisempää, ja opiskelijan on otettava enemmän vastuuta omasta oppimisestaan. Oppisopimus sisältääkin monenlaisia haasteita opiskelijan, työnantajan ja koulutuksen järjestäjän näkökulmasta. Tässä työssä luodun opiskeluvalmiuksien kehittämispäivän tavoitteena on antaa oppisopimusopiskelijoille valmiuksia selvitä vastaantulevista haasteista. Työssä perehdytään oppisopimusopiskeluun, opiskeluvalmiuksiin ja niiden kehittämismahdollisuuksiin. Henkilökohtainen vuosien kokemus oppisopimusopiskelijoiden ohjaamisesta koulutuksen järjestäjän näkökulmasta, antoihyvän pohjan kehittämishankkeen toteuttamiseen. Syksyn 2005 aikana opiskeluvalmiuksien kehittämispäivä toteutui kolmella eri tavalla. Kaikille aloittaville opiskelijoille, laitoshuoltaja opiskelijoille sekä talonrakennusalan opiskelijoille suunnattuina. Päivien aikana käsiteltiin oppisopimuskoulutuksen erityispiirteitä, henkilökohtaisia tavoitteita, työssöoppimista, tietopuolista opiskelua sekä opiskelutekniikkaa. Lisäksi käsiteltiin opiskeluun sisältyvää opinto-ohjausta. Opiskelijoilta saadun palautteen perusteella, päivät olivat heille antoisia. Oppisopimusopiskelun perusteet ja vaatimukset tulivat viimeistään päivien aikana heille selväksi. Työssäoppimisen merkitys ja tietopuolisen koulutuksen tarkoitus sekä näiden kahden osa-alueen yhdistäminen ymmärrettiin myös paremmin. Päivien aikana käydyt keskustelut aiheista vähensivät myös mahdollista jännittämistä varsinkin tietopuoliseen opiskeluun. Koulutuksen järjestäjän ja kouluttajan näkökulmasta opiskeluvalmiuksien kehittämispäivät koetaan hyvänä ohjauksen työkaluna, japäivät parantavat ohjauksen ja koulutuksen laatua. Työelämän ja näyttötutkintojärjestelmään perustuvan oppisopimuskoulutuksen haasteiden kasvaessa opiskeluvalmiuksien merkitys korostuu entisestään. Opiskeluvalmiuksien kehittämispäivän myönteisten kokemuksien myötä toimintaa tullaan jatkamaan ja kehittämään edelleen.
 
The purpose of my final assignment was to create studyskills development day for the apprenticeship trainees/students of Oulu Vocational College. The starting point for the development day was the study skills needed in apprenticeship training compared to trainees' previous training experiences. Apprenticeship training is a more independent form training and the trainee has to take more responsibility for his/her own learning. Apprenticeship involves various challenges to the trainee, the employer and the training provider. The objective of the study skills development day proposed in this assignment is to provide the trainee with skills to tackle the future challenges and to develop a new method for the guidance counseling of apprenticeship trainees. The paper focuses on apprenticeship training, study skills and opportunities to improve them. As from the training provider's point of view, my personal experience in guiding/counseling apprenticeship trainees gave a good basis for implementing this development project. In the autumn of 2005 the study skills developmentday was carried out in three different ways, there was a separate day for all the beginning trainees, then another for institutional cleaners and yet another for students in construction.During these days specific features concerning apprenticeship training, personal goals, on-the-job learning, theoretical studying and study tehcnique were all dealt with. In addition, guidance counceling includedin their studies was dealt with as well. According to the feedback from the trainees the days proved to be rewarding for them. The basics and requirements of apprenticeship training became clear to them during these days. The trainees understood better the importance of on-the-job learning and the purpose of theoretical training and combining these two sectors. The discussions held during the development days also reduced the stress the trainees may have experienced especially of theoretical studying. From the training provider's and trainer's point of view the study skills development day can be considered a good guidance/counseling tool. Furthermore, the development days improve the quality of guidance/counseling and training. As the challenges of working life grow, so do the challenges of apprenticeship training based on compence based qualificationssystem and the importance of study skills is emphasisized even more than before. Due to positive experiences of the study skills development days these activities will be carried on and developed further.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste