Ensiaskelmia ammatilliseen koulutukseen - koulutuskokeilutehtävät opiskelijoiden valmiuksien arvioinnissa valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa
Paakkinen, Eila (2006)
Paakkinen, Eila
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-332
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tavoitteena oli selvittää koulutuskokeilutehtävien soveltuvuutta tulevien opiskelijoiden pyrkiessä valmentavaan koulutukseen. Tutkimusongelmana oli saada selville, ettämiten koulutuskokeilutehtävät palvelevat opiskelijaa ja henkilökuntaa ja antavatko tehtävät riittävästi tietoa opiskelijan tiedollisista valmiuksista. Opettajien palautteiden mukaan tehtävät olivat hyödyllisiä, ja ne antoivat arvokasta tietoa tulevasta opiskelijasta. Koulutuskokeilutehtävien tekemiseen osallistui 17 opiskelijaa, jotka olivat peruskoulunsa päättäviä. Kokeilusta saatiin tulokset kahdesta Keskuspuiston ammattiopiston toimipisteestä. Otos olipieni, 17 opiskelijaa, mutta tämä antoi jonkinlaisen kuvan tehtävien soveltuvuudesta. Koulutuskokeilutehtäviä olikuusi kappaletta. Tehtävien tavoitteena oli saada selville, että kumpaan koulutusryhmään opiskelija kuuluu,Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavaan- vai Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavaan koulutukseen. Tehtävät on tarkoitettu myös arvioinnin apuvälineeksi, jotta opettajien on helpompi tehdä valintapäätöksiä. Tehtävät olivat matematiikan. äidinkielen ja hahmottamisen tehtäviä. Tehtävien avulla ilmeni opiskelijoiden erilaiset oppimisvaikeudet matematiikassa, luku- ja kirjoitusvaikeudet, sekä hahmottamisen vaikeus. Näitä asioita juuri haettiinkin, kun haluttiin selvittääopiskelijan tiedollisia valmiuksia selviytyä ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen jälkeen. Yhteistyö olisi myös tärkeää eri opettajien välillä, koska koulutuskokeilija saattaa olla kokeilupäiviensä aikana eri opettajilla, olisi tärkeä tietää, miten opiskelijalla on sujunut kokeilu muidenopettajien kanssa. Tehtävien antoon ja ohjaukseen olisi myös pitänyt kiinnittää enemmän huomiota. Koulutuskokeilutehtävien tekeminen kuitenkin kannatti, koska niistä sai arvokasta tietoa opiskelijasta kun oppilaitokseemme pyrkii opiskelijoita valmentavaan koulutukseen. Kokeilutehtäviä on tarkoitus jatkaa, kun seuraavat koulutuskokeiluajankohdat ovat ensi vuoden alussa oppilaitoksessamme My development project conserns the functionality of preparatory training as well as tasks to a certain object, when the coming students are aiming to the elementary schooling system. 17 applicants were taking part to the trial system of schooling from two Keskuspuisto's Vocational working centres: Tenhola and Paraisten roads preparatory training called (AVA). The quantity of applicants was small, but it gave some guidelines of functionality of the tasks. We were also testing students whether we did not know yet if they are AVA - or TYVA students. Training tasks were six, where we wanted to know the students different vocational readiness. Co-operation is very important between (variations) teachers, because the applicant may be during their trial days under the quidance with various teachers. So it is very important.To give the tasks and quidance should be paid more attention. The preparatory training was worth doing, because we got more valuable knowledge when the applicants are trying to start their studies in the preparatory schooling. It is our purpose to continue trial duties, who following trial schooling periods are early next year in our school. The goal of the tasks was to find out whether the applicants had enough readyness if they are capable for Ava- or Tyva training. Helsinki's and surrounding areas students from basic schools were in training Keskuspuisto's preparatory studielines were studying the next year in basic school system. The students were fieling tasks as well as Ok. Allthoug some applicants were feeling the tasks difficult. The teachers whom were trying the tasks gave positive attitude. While the applicants were doing the tasks different difficulties in mathematics, reading- and writing problems as well as shaping were found out. Though this we were aiming to reach when it was wanted to find out this readiness for Ava- or Tyva schooling. The problem for the research were to find out how the schooling tasks are serving the student and personel and whether the tasks are giving enough information the readyness of applicants basic readiness. According the to feed-back of the teachers the tasks were usefull and the gave guidelines about the becomeing applicant.