"Hei meit kuvataan!" - Esikouluikäisen lapsen leikin havainnointi videoanalyysin keinoin
Närhi, Maria; Nurminen, Sari; Lindström, Suvi (2010)
Närhi, Maria
Nurminen, Sari
Lindström, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091012966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091012966
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkielma, jossa olemme keskittyneet tutkimaan esikouluikäisen lapsen eli 6-vuotiaan lapsen leikkiä ja videointia havainnoinnin välineenä. Tutkimuskysymyksissä olemme pyrkineet selvittämään esikoululaisen leikkiä ryhmässä, lapsen toimintaa leikissä, videoinnin hyötyä lapsen leikin havainnoinnissa sekä omia kokemuksiamme ja oppimaamme videoinnista ja videoanalyysistä.
Aineistoa keräsimme erään vantaalaisen päiväkodin esiopetusryhmässä keväällä 2010. Lapsiotoksemme oli n. 12. Aineistona olemme käyttäneet tässä opinnäytetyössä enimmäkseen esiopetusryhmän lasten videoituja vuorovaikutteisia leikkejä. Näitä leikkejä olemme purkaneet, litteroineet ja analysoineet leikkiteorioiden kanssa. Lisäksi olemme haastatelleet esiopetusryhmän lastentarhanopettajaa ja joitakin videoiduissa leikeissä mukana olleita lapsia. Olemme käyttäneet myös aiheeseen liittyvää kirjallista lähdemateriaalia sekä tutkimuksia. Tärkeänä aineistona ovat olleet myös omat kokemuksemme leikin havainnoinnista, esikouluikäisestä lapsesta sekä videoinnista.
Teoreettinen viitekehyksemme tässä opinnäytetyössä on leikki ja leikin havainnointi, jonka avulla olemme pyrkineet selvittämään leikin havainnoinnin tarkoituksen ja tärkeyden. Muita viitekehyksiämme ovat videointi, dokumentointi ja videoanalyysi. Teoreettiseen viitekehykseen olemme saaneet tukea sekä leikin että havainnoinnin teorioista. Olemme tutustuneet muun muassa Vygotskyn, Piaget’n, Batesonin ja Hakkaraisen teorioihin leikistä. Huomasimme käytännössä videoavusteisen havainnoinnin hyödyt ja haasteet. Tilanteiden tallentaminen mahdollistaa myöhemmän katselun, josta on esim. lastentarhanopettajalle apua lasten kehitysten arvioinnissa ja leikkien tarkastelussa. Moni ”höpöleikki” muuttuukin yllättäen oikeaksi leikiksi. Toki videoinnissa on myös haastetta, kuten resurssikysymykset (aika ja raha), lasten totuttaminen kameraan sekä kuvaustekniikkapuoli.
Koska olemme tehneet laadullista tutkielmaa, pääpyrkimyksenämme ei ole ollut yleistää tuloksia. Aineistomme on hyvin ainutlaatuista ja kuvaa tiettyjen lasten leikkejä ja leikkitilanteita. Olemme kuitenkin pyrkineet tuomaan esiin ilmiöitä, jos olemme niitä aineistoa käsitellessämme havainneet. Tämän opinnäytetyöprosessin onnistumisen arviointi pohjautuu pitkälti sekä omiimme että yhteystyöpäiväkotimme lastentarhanopettajan sekä lasten kokemuksiin. Omiin arvioihimme luotettavuutta tuo videoitu materiaali, johon olemme voineet tarvittaessa palata. Lastentarhanopettajan ja lapsien kokemuksia saimme haastatteluiden ja kuvatun materiaalin näyttämisen yhteydessä.
Kokemuksemme tästä opinnäytetyöprojektista ovat positiiviset. Koemme kehittäneemme uutta ja samalla oppineet sekä tutkielman teosta että leikin havainnoinnista videon välityksellä. Sosionomi-koulutuksemme perusopetukseemme ei ole kuulunut pakollisia opintoja leikin havainnoinnista, joten olemme oppineet sitä nyt käytännössä. Olemme oppineet havainnoimaan sekä arvostamaan leikkiä eri tavalla opinnäytetyöprosessin aikana. Olemme myös herättäneet kiinnostusta ja kannustaneet yhteistyöpäiväkotimme henkilökuntaa videokameran hankkimiseen ja käyttöön esimerkillämme.
Aineistoa keräsimme erään vantaalaisen päiväkodin esiopetusryhmässä keväällä 2010. Lapsiotoksemme oli n. 12. Aineistona olemme käyttäneet tässä opinnäytetyössä enimmäkseen esiopetusryhmän lasten videoituja vuorovaikutteisia leikkejä. Näitä leikkejä olemme purkaneet, litteroineet ja analysoineet leikkiteorioiden kanssa. Lisäksi olemme haastatelleet esiopetusryhmän lastentarhanopettajaa ja joitakin videoiduissa leikeissä mukana olleita lapsia. Olemme käyttäneet myös aiheeseen liittyvää kirjallista lähdemateriaalia sekä tutkimuksia. Tärkeänä aineistona ovat olleet myös omat kokemuksemme leikin havainnoinnista, esikouluikäisestä lapsesta sekä videoinnista.
Teoreettinen viitekehyksemme tässä opinnäytetyössä on leikki ja leikin havainnointi, jonka avulla olemme pyrkineet selvittämään leikin havainnoinnin tarkoituksen ja tärkeyden. Muita viitekehyksiämme ovat videointi, dokumentointi ja videoanalyysi. Teoreettiseen viitekehykseen olemme saaneet tukea sekä leikin että havainnoinnin teorioista. Olemme tutustuneet muun muassa Vygotskyn, Piaget’n, Batesonin ja Hakkaraisen teorioihin leikistä. Huomasimme käytännössä videoavusteisen havainnoinnin hyödyt ja haasteet. Tilanteiden tallentaminen mahdollistaa myöhemmän katselun, josta on esim. lastentarhanopettajalle apua lasten kehitysten arvioinnissa ja leikkien tarkastelussa. Moni ”höpöleikki” muuttuukin yllättäen oikeaksi leikiksi. Toki videoinnissa on myös haastetta, kuten resurssikysymykset (aika ja raha), lasten totuttaminen kameraan sekä kuvaustekniikkapuoli.
Koska olemme tehneet laadullista tutkielmaa, pääpyrkimyksenämme ei ole ollut yleistää tuloksia. Aineistomme on hyvin ainutlaatuista ja kuvaa tiettyjen lasten leikkejä ja leikkitilanteita. Olemme kuitenkin pyrkineet tuomaan esiin ilmiöitä, jos olemme niitä aineistoa käsitellessämme havainneet. Tämän opinnäytetyöprosessin onnistumisen arviointi pohjautuu pitkälti sekä omiimme että yhteystyöpäiväkotimme lastentarhanopettajan sekä lasten kokemuksiin. Omiin arvioihimme luotettavuutta tuo videoitu materiaali, johon olemme voineet tarvittaessa palata. Lastentarhanopettajan ja lapsien kokemuksia saimme haastatteluiden ja kuvatun materiaalin näyttämisen yhteydessä.
Kokemuksemme tästä opinnäytetyöprojektista ovat positiiviset. Koemme kehittäneemme uutta ja samalla oppineet sekä tutkielman teosta että leikin havainnoinnista videon välityksellä. Sosionomi-koulutuksemme perusopetukseemme ei ole kuulunut pakollisia opintoja leikin havainnoinnista, joten olemme oppineet sitä nyt käytännössä. Olemme oppineet havainnoimaan sekä arvostamaan leikkiä eri tavalla opinnäytetyöprosessin aikana. Olemme myös herättäneet kiinnostusta ja kannustaneet yhteistyöpäiväkotimme henkilökuntaa videokameran hankkimiseen ja käyttöön esimerkillämme.