Näytä suppeat kuvailutiedot

"Hei meit kuvataan!" - Esikouluikäisen lapsen leikin havainnointi videoanalyysin keinoin

Närhi, Maria; Nurminen, Sari; Lindström, Suvi (2010)

dc.contributor.authorNärhi, Maria
dc.contributor.authorNurminen, Sari
dc.contributor.authorLindström, Suvi
dc.date.accessioned2010-09-16T12:09:08Z
dc.date.available2010-09-16T12:09:08Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2010091012966
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/20426
dc.description.abstractOpinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkielma, jossa olemme keskittyneet tutkimaan esikouluikäisen lapsen eli 6-vuotiaan lapsen leikkiä ja videointia havainnoinnin välineenä. Tutkimuskysymyksissä olemme pyrkineet selvittämään esikoululaisen leikkiä ryhmässä, lapsen toimintaa leikissä, videoinnin hyötyä lapsen leikin havainnoinnissa sekä omia kokemuksiamme ja oppimaamme videoinnista ja videoanalyysistä. Aineistoa keräsimme erään vantaalaisen päiväkodin esiopetusryhmässä keväällä 2010. Lapsiotoksemme oli n. 12. Aineistona olemme käyttäneet tässä opinnäytetyössä enimmäkseen esiopetusryhmän lasten videoituja vuorovaikutteisia leikkejä. Näitä leikkejä olemme purkaneet, litteroineet ja analysoineet leikkiteorioiden kanssa. Lisäksi olemme haastatelleet esiopetusryhmän lastentarhanopettajaa ja joitakin videoiduissa leikeissä mukana olleita lapsia. Olemme käyttäneet myös aiheeseen liittyvää kirjallista lähdemateriaalia sekä tutkimuksia. Tärkeänä aineistona ovat olleet myös omat kokemuksemme leikin havainnoinnista, esikouluikäisestä lapsesta sekä videoinnista. Teoreettinen viitekehyksemme tässä opinnäytetyössä on leikki ja leikin havainnointi, jonka avulla olemme pyrkineet selvittämään leikin havainnoinnin tarkoituksen ja tärkeyden. Muita viitekehyksiämme ovat videointi, dokumentointi ja videoanalyysi. Teoreettiseen viitekehykseen olemme saaneet tukea sekä leikin että havainnoinnin teorioista. Olemme tutustuneet muun muassa Vygotskyn, Piaget’n, Batesonin ja Hakkaraisen teorioihin leikistä. Huomasimme käytännössä videoavusteisen havainnoinnin hyödyt ja haasteet. Tilanteiden tallentaminen mahdollistaa myöhemmän katselun, josta on esim. lastentarhanopettajalle apua lasten kehitysten arvioinnissa ja leikkien tarkastelussa. Moni ”höpöleikki” muuttuukin yllättäen oikeaksi leikiksi. Toki videoinnissa on myös haastetta, kuten resurssikysymykset (aika ja raha), lasten totuttaminen kameraan sekä kuvaustekniikkapuoli. Koska olemme tehneet laadullista tutkielmaa, pääpyrkimyksenämme ei ole ollut yleistää tuloksia. Aineistomme on hyvin ainutlaatuista ja kuvaa tiettyjen lasten leikkejä ja leikkitilanteita. Olemme kuitenkin pyrkineet tuomaan esiin ilmiöitä, jos olemme niitä aineistoa käsitellessämme havainneet. Tämän opinnäytetyöprosessin onnistumisen arviointi pohjautuu pitkälti sekä omiimme että yhteystyöpäiväkotimme lastentarhanopettajan sekä lasten kokemuksiin. Omiin arvioihimme luotettavuutta tuo videoitu materiaali, johon olemme voineet tarvittaessa palata. Lastentarhanopettajan ja lapsien kokemuksia saimme haastatteluiden ja kuvatun materiaalin näyttämisen yhteydessä. Kokemuksemme tästä opinnäytetyöprojektista ovat positiiviset. Koemme kehittäneemme uutta ja samalla oppineet sekä tutkielman teosta että leikin havainnoinnista videon välityksellä. Sosionomi-koulutuksemme perusopetukseemme ei ole kuulunut pakollisia opintoja leikin havainnoinnista, joten olemme oppineet sitä nyt käytännössä. Olemme oppineet havainnoimaan sekä arvostamaan leikkiä eri tavalla opinnäytetyöprosessin aikana. Olemme myös herättäneet kiinnostusta ja kannustaneet yhteistyöpäiväkotimme henkilökuntaa videokameran hankkimiseen ja käyttöön esimerkillämme.fi
dc.description.abstract“Hey, we are being filmed” – observation of a preschool aged child through video analysis In this qualitative thesis we examined the play of a preschool aged child and observation through recording on video. In our research questions we wanted to know how the preschool aged – a 6 year old- child plays in a group and what he does in a play, how the video recording can help in observation of the child’s play and what we’ve learned about video recording and video analysis. The target group of the thesis included a kindergarten in Vantaa and the work was attended by 12 preschool children. The material was collected during spring 2010. The material of this thesis consists mostly of plays that were recorded on video. In addition, the kindergarten teacher was interviewed as well as some of the children whose plays were recorded. To support the results also written sources and research were used. We feel that our experiences and thoughts are also an important part of the material. The theoretical frame of reference in this thesis was play and the observation of child’s play. Other theoretical frames were recording on video, documentation and video analysis. We tried to find out what is the purpose and meaning in observing a play. During this process we’ve familiarized with different theorists of play, for example Vygotsky, Piaget, Bateson and Hakkarainen. The process of recording on video was a very educational experience. We learned in practice what are the benefits and challenges in observation through recording. It’s possible to watch tapes again which is very useful for a kindergarten teacher who estimates the development of children and observes plays. The challenges are for example problems with time and money, children’s attitude for recording and technical problems. The material of this thesis is very unique and it describes certain plays and situations. Because our thesis is qualitative we haven’t really generalized our results. Still, we have presented some phenomena that came from the material. The evaluation of success of this thesis is based on both our experiences and kindergarten teacher’s experiences. In addition, we interviewed children and asked their opinion. This project succeeded well in our opinion. We managed to develop something new and to awake interest in video recording in the kindergarten. We also learned how to do a research and observe children’s play. The play feels now even more valuable after this process.en
dc.language.isofin
dc.publisherLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.title"Hei meit kuvataan!" - Esikouluikäisen lapsen leikin havainnointi videoanalyysin keinoinfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/266
dc.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysaesikouluikäisetfi
dc.subject.ysalapsetfi
dc.subject.ysaleikkifi
dc.subject.ysavideokuvausfi
dc.subject.ysahavainnointifi
dc.contributor.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordesikouluikäinen lapsi
dc.subject.keywordleikki
dc.subject.keywordhavainnointi
dc.subject.keywordvideointi
dc.subject.keywordvideoanalyysi
dc.subject.keyworddokumentointi
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot