Tammerfest - vetovoimaisen kaupunkifestivaalin asiakasprofiili
Heino, Annika; Pohjamo, Liisa (2010)
Heino, Annika
Pohjamo, Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091613063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091613063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kaupunkifestivaali Tammerfestin nykyisiä ja potentiaalisia uusia asiakkaita, sekä muodostaa heistä asiakasprofiili internetissä julkaistun kävijätutkimuksen avulla. Vastaukset käsiteltiin tilastollisen Tixel -ohjelman avulla ja niitä analysoitiin markkinoinnin teorioiden ja matkailijatypologioiden avulla. Tutkimuksessa luodaan tyypillisen Tammerfest - kävijän asiakasprofiili kävijätutkimuksen perusteella.
Tavoitteena oli selvittää, minkälainen on tyypillinen Tammerfest – kävijä; miten hän kokee festivaalin ja mitkä seikat kaipaavat parannusta tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Tammerfest Oy:n kanssa.
Tammerfest on vuosittain järjestettävä musiikkifestivaali Tampereen keskustassa joka tulevana kesänä 2010 järjestetään jo 16:sta kertaa. Tapahtuma tarjoaa monipuolista ohjelmaa ikään tai sukupuoleen katsomatta. Tammerfest on monipuolinen kokonaisuus jolla on useita vetovoimatekijöitä ja joka positiivisella brandillaan ja imagollaan tukee Tampereen asemaa merkittävänä kesämatkailukohteena.
Työssä selvitetään festivaalin käsitettä kulttuurimatkailun alalajina ja segmentoinnin tärkeyttä matkailumarkkinoinnissa. Opinnäytetyössä esitellään Tammerfestin vetovoimatekijöitä ja attraktioita sekä pohditaan festivaalin vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia SWOT – analyysin avulla.
Tutkimuksessa käsitellään segmentointia, mainonnan eri kanavia sekä matkailumarkkinointia yleisesti. Työn tarkoituksena on myös toimia taustatukena tulevaisuudessa tehtävän markkinointitutkimuksen teossa sekä markkinoinnin kohdentamisessa.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että Tammerfestin tulevaisuus näyttää valoisalta eikä suuriin muutoksiin ole tarvetta. Festivaalia pidetään yleisesti toimivana ja se on vakiinnuttanut paikkansa olennaisena osana Tampereen kesää.
Tavoitteena oli selvittää, minkälainen on tyypillinen Tammerfest – kävijä; miten hän kokee festivaalin ja mitkä seikat kaipaavat parannusta tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Tammerfest Oy:n kanssa.
Tammerfest on vuosittain järjestettävä musiikkifestivaali Tampereen keskustassa joka tulevana kesänä 2010 järjestetään jo 16:sta kertaa. Tapahtuma tarjoaa monipuolista ohjelmaa ikään tai sukupuoleen katsomatta. Tammerfest on monipuolinen kokonaisuus jolla on useita vetovoimatekijöitä ja joka positiivisella brandillaan ja imagollaan tukee Tampereen asemaa merkittävänä kesämatkailukohteena.
Työssä selvitetään festivaalin käsitettä kulttuurimatkailun alalajina ja segmentoinnin tärkeyttä matkailumarkkinoinnissa. Opinnäytetyössä esitellään Tammerfestin vetovoimatekijöitä ja attraktioita sekä pohditaan festivaalin vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia SWOT – analyysin avulla.
Tutkimuksessa käsitellään segmentointia, mainonnan eri kanavia sekä matkailumarkkinointia yleisesti. Työn tarkoituksena on myös toimia taustatukena tulevaisuudessa tehtävän markkinointitutkimuksen teossa sekä markkinoinnin kohdentamisessa.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että Tammerfestin tulevaisuus näyttää valoisalta eikä suuriin muutoksiin ole tarvetta. Festivaalia pidetään yleisesti toimivana ja se on vakiinnuttanut paikkansa olennaisena osana Tampereen kesää.