Sosiaalisen median vaikutus Mikkelin ammattikorkeakoulun mainontaan
Mäkinen, Nina (2010)
Mäkinen, Nina
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090912939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090912939
Tiivistelmä
Mikkelin ammattikorkeakoulun tavoitteena oli lisätä ensisijaisia hakijoita syksyn koulutusohjel-miin, tehdä koulun brändiä tunnetuksi ja lisätä positiivista mielikuvaa koulusta. Mikkelin ammat-tikorkeakoulu alkoi hyödyntää sosiaalista mediaa yhteishaun mainonnassaan keväällä 2009. Vaikutukset sosiaaliseen mediaan panostamisessa on helposti nähtävissä: Hakijamäärät ovat nousseet huomattavasti sen jälkeen, kun sosiaalinen media on otettu yhdeksi tärkeimmistä mainonnan kanavista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä sosiaalisen median kanavia Mikkelin ammattikor-keakoulun yhteishakuun osallistuneet hakijat käyttivät? Opinnäytetyöllä selvitettiin, mitkä sosi-aalisen median kanavat ovat tehokkaimpia ja kuinka luotettavana sosiaalisesta mediasta saata-vaa tietoa pidetään? Opinnäytetyö on laadullinen, lomakehaastattelulla tehty tutkimus, joka toteutettiin syksyn 2009 Mikkelin ammattikorkeakoulun koulutusohjelmien yhteishakuun osallis-tuneille hakijoille. Tutkimuksen vastausprosentti oli 99,3 %. Näin ollen tutkimusta voidaan pitää ajankohtaisuuden lisäksi erittäin luotettavana ja tutkimuksen vastaavuuden voidaan katsoa ole-van erinomainen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Internet on ainut media, joka pystyy haasta-maan television vastaajien ajankäytön suhteen. Sosiaalisen median kanavista selkeästi suosi-tuin oli Facebook. Hakijoista 83 % käyttää Facebookia. Muut sosiaalisen median kanavat, kuten keskustelupalstat, YouTube, Twitter ja IRC-Galleria jäivät hakijoiden käytössä huomattavasti vähemmälle. Tutkimustulosten perusteella näyttäisi siltä, että sosiaalisesta mediasta saadun tiedon luotettavuus on yhteydessä sosiaalisen median kanavan tunnettuuden kanssa. Toimek-siantajan, Mikkelin ammattikorkeakoulun näkökulmasta, tutkimustuloksia voidaan pitää tärkeänä lähteenä mainontaa suunniteltaessa ja mainonnanresursseja suunnatessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä sosiaalisen median kanavia Mikkelin ammattikor-keakoulun yhteishakuun osallistuneet hakijat käyttivät? Opinnäytetyöllä selvitettiin, mitkä sosi-aalisen median kanavat ovat tehokkaimpia ja kuinka luotettavana sosiaalisesta mediasta saata-vaa tietoa pidetään? Opinnäytetyö on laadullinen, lomakehaastattelulla tehty tutkimus, joka toteutettiin syksyn 2009 Mikkelin ammattikorkeakoulun koulutusohjelmien yhteishakuun osallis-tuneille hakijoille. Tutkimuksen vastausprosentti oli 99,3 %. Näin ollen tutkimusta voidaan pitää ajankohtaisuuden lisäksi erittäin luotettavana ja tutkimuksen vastaavuuden voidaan katsoa ole-van erinomainen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Internet on ainut media, joka pystyy haasta-maan television vastaajien ajankäytön suhteen. Sosiaalisen median kanavista selkeästi suosi-tuin oli Facebook. Hakijoista 83 % käyttää Facebookia. Muut sosiaalisen median kanavat, kuten keskustelupalstat, YouTube, Twitter ja IRC-Galleria jäivät hakijoiden käytössä huomattavasti vähemmälle. Tutkimustulosten perusteella näyttäisi siltä, että sosiaalisesta mediasta saadun tiedon luotettavuus on yhteydessä sosiaalisen median kanavan tunnettuuden kanssa. Toimek-siantajan, Mikkelin ammattikorkeakoulun näkökulmasta, tutkimustuloksia voidaan pitää tärkeänä lähteenä mainontaa suunniteltaessa ja mainonnanresursseja suunnatessa.