PIENEN DESIGNVAATEYRITYKSEN MARKKINOINTIKANAVAT : Case: LUNCH
Nykter, Karin (2010)
Nykter, Karin
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062112429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062112429
Tiivistelmä
Pienten suomalaisten vaatetusalan yritysten menestyksen esteenä on monesti markkinoimisen vähäisyys tai sen heikko laatu. Yrittäjien aika menee suunnittelutyössä ja tuotannon
organisoinnissa, eikä suunnittelijalla ole välttämättä tarvittavaa bisnesosaamista tai markkinointitaitoja. Raha on myös usein ongelma, sillä Suomessa alaa tuetaan harvoin ja ilman pääomaa on vaikea tehdä itseään tunnetuksi.
Opinnäytetyö tehtiin helsinkiläiselle LUNCH-tuotemerkille, ja sen tarkoituksena oli löytää pienelle vaatetusalan designyritykselle sopivia innovatiivisia ja edullisia markkinointitapoja sekä selvittää markkinointiin liittyvien asioiden taustoja. Työn lähestymistapa oli laadullinen, ja työ toteutettiin yhdistelemällä teoreettisen sekä empiirisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksessa analysoitiin valmiita aineistoja sekä tehtiin laadullista sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön teoriapohja auttoi tutkimusongelman taustatekijöiden ymmärtämisessä, kun taas alla toimivien yritysten markkinointikeinojen havainnointi tuotti tutkimukselle tuloksia ja synnytti ideoita LUNCH:n markkinointiin.
Säästääkseen rahaa markkinoinnissaan on yrityksen käytettävä aikaa ja hyödynnettävä internetmarkkinoinnin mahdollisuuksia, kehitettävä luovia ratkaisuja, hyödynnettävä kontaktejaan
sekä tehtävä yhteistyötä kilpailijoidensa kanssa. Saavuttaakseen näkyvyyttä tulee sen myös aktiivisesti ja rohkeasti pyrkiä saamaan median huomiota, näkyä alan tapahtumissa, olla edelläkävijänä mukana suomalaisen vaatetusalan kehittämisessä, uskoa omiin kykyihinsä ja persoonallisella tyylillä vakuuttaa kohderyhmäläisensä.
Opinnäytetyö tehtiin todelliseen tarpeeseen, ja sen tutkimustulokset hyödyttävät toimeksiantajayritystä
monipuolisuudessaan sekä antavat ohjeita markkinointiin pidemmälläkin aikavälillä. Tutkimuksen yhtenä huomattavimpana saavutuksena voi mainita tutkimuksen tekijän ja yrittäjä Hanna Perälän yhteistyön jatkumisen tutkimuksen jälkeenkin.
organisoinnissa, eikä suunnittelijalla ole välttämättä tarvittavaa bisnesosaamista tai markkinointitaitoja. Raha on myös usein ongelma, sillä Suomessa alaa tuetaan harvoin ja ilman pääomaa on vaikea tehdä itseään tunnetuksi.
Opinnäytetyö tehtiin helsinkiläiselle LUNCH-tuotemerkille, ja sen tarkoituksena oli löytää pienelle vaatetusalan designyritykselle sopivia innovatiivisia ja edullisia markkinointitapoja sekä selvittää markkinointiin liittyvien asioiden taustoja. Työn lähestymistapa oli laadullinen, ja työ toteutettiin yhdistelemällä teoreettisen sekä empiirisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksessa analysoitiin valmiita aineistoja sekä tehtiin laadullista sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön teoriapohja auttoi tutkimusongelman taustatekijöiden ymmärtämisessä, kun taas alla toimivien yritysten markkinointikeinojen havainnointi tuotti tutkimukselle tuloksia ja synnytti ideoita LUNCH:n markkinointiin.
Säästääkseen rahaa markkinoinnissaan on yrityksen käytettävä aikaa ja hyödynnettävä internetmarkkinoinnin mahdollisuuksia, kehitettävä luovia ratkaisuja, hyödynnettävä kontaktejaan
sekä tehtävä yhteistyötä kilpailijoidensa kanssa. Saavuttaakseen näkyvyyttä tulee sen myös aktiivisesti ja rohkeasti pyrkiä saamaan median huomiota, näkyä alan tapahtumissa, olla edelläkävijänä mukana suomalaisen vaatetusalan kehittämisessä, uskoa omiin kykyihinsä ja persoonallisella tyylillä vakuuttaa kohderyhmäläisensä.
Opinnäytetyö tehtiin todelliseen tarpeeseen, ja sen tutkimustulokset hyödyttävät toimeksiantajayritystä
monipuolisuudessaan sekä antavat ohjeita markkinointiin pidemmälläkin aikavälillä. Tutkimuksen yhtenä huomattavimpana saavutuksena voi mainita tutkimuksen tekijän ja yrittäjä Hanna Perälän yhteistyön jatkumisen tutkimuksen jälkeenkin.