Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Normatiivisen oppiaineen opettaminen : tapaus ympäristöpolitiikka

Helle, Tanja (2010)

 
Avaa tiedosto
Helle_Tanja.pdf (100.5Kt)
Lataukset: 


Helle, Tanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092113169
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa selvitetään, mikä on ympäristöpolitiikkanimisen yliopistollisen oppiaineen ydinainesta ja miten tulisi näkyä opetuksessa? Tutkimuskysymyksenä kysytään, minkälaisia pedagogisia haasteita ympäristöpolitiikan normatiivinen perusta asettaa sen opettamiselle. Aineistona on käytetty neljää teemahaastattelua, jotka on toteutettu parihaastatteluina. Haastateltavat ovat olleet ympäristöpolitiikan 1.5. vuoden
pääaineopiskelijoita. Haastattelut tehtiin kevättalvella 2009, ajankohtana, jona laitoksen opetus oli uudistumassa ja kolmesta pääaineesta oltiin muodostamassa kahta maisteriohjelmaa. Ympäristöpolitiikka oli yhdistymässä osan aluetieteestä kanssa Ympäristöpolitiikan ja aluetieteen maisteriohjelmaksi. Aineiston analyysissä on käytetty kehysanalyysiä. Aineistoa on tarkasteltu
kolmen kehyksen avulla, jotka ovat identiteettikehys, työelämäkehys ja akateeminen kehys. Keskeisenä tuloksena esitetään, että ympäristöpolitiikan opiskelijoiden tieteenalaidentiteetti on vahva ja sitä kannattaa hyödyntää uudistuksessa. Ongelmakeskeistä tieteenalaa pidetään muita yhteiskuntatieteellisiä aloja käytännönläheisempänä ja tarkemmin rajautuvana. Aluetieteen ja kunnallispolitiikan keskeistä sisältöä pidetään hyvin ympäristöpolitiikan kanssa yhteen sopivana, erityisesti toivotaan, että ne tulevat vahvistamaan opiskelijoiden työelämäosaamista ja toimintakentän tuntemusta. Tätä voidaan hyödyntää niin työelämäyhteyksien parantamisessa kuin opetusmenetelmien kehittämisessä. Pedagogisina ratkaisuina esitetään ongelmaperustaisen oppimisen ideoiden hyödyntämistä opetuksessa sekä yhteistyön vahvistamista eri yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste