Hoitotyön osaamis- ja koulutustarpeen ennakointi: Hoke-hankkeen loppuraportti
Leiwo, Lea; Matikainen, Maritta; Heikkilä, Johanna (2010-09-24T08:26:38Z)
Leiwo, Lea
Matikainen, Maritta
Heikkilä, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010-09-24
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218618996-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218618996-4
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalla toteutettu
Opetusministeriön ja Euroopan sosiaalirahaston rahoittama hoitotyön
osaamis- ja koulutustarpeen ennakointihanke liittyy Euroopan rakennerahastojen
Suomen tavoite 3 -ohjelman toimenpidekokonaisuuteen 3.2
`Koulutuspalvelujen ohjaamisessa tarvittavien ennakointitietojen hankkiminen
ja levittäminen´. Hankkeen tavoitteena oli kehittää työelämän
edellyttämään osaamiseen perustuva alueellinen, laadullinen hoitotyön
osaamis- ja koulutustarpeiden ennakointimalli. Hankkeen pilottialueena
on Keski-Suomen sairaanhoitopiirin Euroopan Unionin 2 rahoitusalueeseen
kuuluvat kunnat. Pilottihanke on toteutettu yhteistyössä alueen
terveydenhuollon kanssa.
Hankkeen tehtäviksi määriteltiin laadullisen osaamistarpeen määrittely,
ennakointimittareiden laadinta, asianosaisryhmien määrittely
ja asianosaisverkoston luominen sekä johtopäätösten ja suositusten laadintamallin
luominen. Ennakointimalli pyrittiin suunnittelemaan lyhyen
ja pitkän aikavälin ennakointiin sekä jatkuvaan käyttöön soveltuvaksi.
Hankkeessa pyrittiin lisäksi kehittämään tietotekniikkaa hyödyntäviä
tiedonkeruumenetelmiä. Tässä hankkeessa selvitettiin, millaista
osaamista terveydenhuollon työelämä odottaa tulevaisuudessa sairaanhoitaja-,
terveydenhoitaja-, kätilö- ja lähihoitajakoulutuksen suorittaneelta
ja millaisia ovat työn jatkuvat ja tulevaisuudessa painottuvat
osaamistarpeet.
Ennakointimalli on tarkoitettu hoitotyön koulutusta suunnittelevien,
toteuttavien ja hallinnoivien organisaatioiden käyttöön, mutta ennakointitoiminta
edellyttää työelämän vahvaa suunnittelupanosta. Laadullinen
ennakointi on luonteeltaan toimintaa, joka edellyttää eri asianosaistahojen
sitoutumista vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Ennakointi
nähdään hankkeessa työelämän, kouluttajien ja muiden asianosaistahojen yhteisenä työskentelyprosessina, jonka tuloksena määritellään
työelämän muutokset ja koulutukselle asettamat vaatimukset.
Määrittelyt antavat perustan ja suunnan nyt tehtäville päätöksille, se
on mahdollisten ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien rakentamista täsmällisen
tiedonkeruun ja asioiden perusteellisen pohdinnan tuloksena.
Ehdotettavan alueellisen, laadullisen ennakointimallin osat ovat (1) ennakoinnin
tiedonlähteet ja ennakointitietojen kerääminen, (2) ennakoinnin
asiantuntijaverkoston (laaja asiantuntijapaneeli ja koordinoiva asiantuntijaryhmä)
muodostaminen ja toiminta, sekä (3) näiden tuloksena
tehtävät ehdotukset ja suositukset.
Hankkeessa on toteutettu pilottitutkimuksena ehdotetun mallin
mukainen alueellinen tiedonkeruu ja suunniteltu mallin mukaisen
asiantuntijaverkoston työskentelyn käynnistäminen syksyllä 2002.
Opetusministeriön ja Euroopan sosiaalirahaston rahoittama hoitotyön
osaamis- ja koulutustarpeen ennakointihanke liittyy Euroopan rakennerahastojen
Suomen tavoite 3 -ohjelman toimenpidekokonaisuuteen 3.2
`Koulutuspalvelujen ohjaamisessa tarvittavien ennakointitietojen hankkiminen
ja levittäminen´. Hankkeen tavoitteena oli kehittää työelämän
edellyttämään osaamiseen perustuva alueellinen, laadullinen hoitotyön
osaamis- ja koulutustarpeiden ennakointimalli. Hankkeen pilottialueena
on Keski-Suomen sairaanhoitopiirin Euroopan Unionin 2 rahoitusalueeseen
kuuluvat kunnat. Pilottihanke on toteutettu yhteistyössä alueen
terveydenhuollon kanssa.
Hankkeen tehtäviksi määriteltiin laadullisen osaamistarpeen määrittely,
ennakointimittareiden laadinta, asianosaisryhmien määrittely
ja asianosaisverkoston luominen sekä johtopäätösten ja suositusten laadintamallin
luominen. Ennakointimalli pyrittiin suunnittelemaan lyhyen
ja pitkän aikavälin ennakointiin sekä jatkuvaan käyttöön soveltuvaksi.
Hankkeessa pyrittiin lisäksi kehittämään tietotekniikkaa hyödyntäviä
tiedonkeruumenetelmiä. Tässä hankkeessa selvitettiin, millaista
osaamista terveydenhuollon työelämä odottaa tulevaisuudessa sairaanhoitaja-,
terveydenhoitaja-, kätilö- ja lähihoitajakoulutuksen suorittaneelta
ja millaisia ovat työn jatkuvat ja tulevaisuudessa painottuvat
osaamistarpeet.
Ennakointimalli on tarkoitettu hoitotyön koulutusta suunnittelevien,
toteuttavien ja hallinnoivien organisaatioiden käyttöön, mutta ennakointitoiminta
edellyttää työelämän vahvaa suunnittelupanosta. Laadullinen
ennakointi on luonteeltaan toimintaa, joka edellyttää eri asianosaistahojen
sitoutumista vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Ennakointi
nähdään hankkeessa työelämän, kouluttajien ja muiden asianosaistahojen yhteisenä työskentelyprosessina, jonka tuloksena määritellään
työelämän muutokset ja koulutukselle asettamat vaatimukset.
Määrittelyt antavat perustan ja suunnan nyt tehtäville päätöksille, se
on mahdollisten ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien rakentamista täsmällisen
tiedonkeruun ja asioiden perusteellisen pohdinnan tuloksena.
Ehdotettavan alueellisen, laadullisen ennakointimallin osat ovat (1) ennakoinnin
tiedonlähteet ja ennakointitietojen kerääminen, (2) ennakoinnin
asiantuntijaverkoston (laaja asiantuntijapaneeli ja koordinoiva asiantuntijaryhmä)
muodostaminen ja toiminta, sekä (3) näiden tuloksena
tehtävät ehdotukset ja suositukset.
Hankkeessa on toteutettu pilottitutkimuksena ehdotetun mallin
mukainen alueellinen tiedonkeruu ja suunniteltu mallin mukaisen
asiantuntijaverkoston työskentelyn käynnistäminen syksyllä 2002.